Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg har alltid vært interessert i italienske biler, men aldri eid en selv.

Det vurderer jeg å gjøre noe med nå. Har sett på Alfa Romeo GTV fra ca 1997 - 2000. De får du fra 20 000 kroner og oppover. Det må da vær grisebillig for en sportsbil?

Så til det egentlige spørsmålet: Hva tror du om denne bilen - og hvilke svakheter kan man forvente?

Håper du har tid til å svare - selv om det er sommer!

Hilsen fra Drammen

Benny svarer

 

Heisann!

Jepp - disse bilene begynner å bli skikkelig billige nå, så jeg skjønner at du fristes. De koster omtrent det samme som en VW Polo fra samme tid - og er LITT tøffere...

Personlig har jeg litt mer sansen for de litt eldre GTV-ene. Særlig designmessig, men de koster da også noe mer om du skal ha fin og god bil.

Men alle GTV-er er for klassikere å regne. De er både tøffe og se på og ikke minst byr de på mye kjøreglede.

Jeg tror også at det er lurt å se etter en litt dyrere (les: Bedre...) bil i ditt tilfelle. Det er jo veldig ofte slik at man får det man betaler for. Selv om unntak finnes.

Unik italiensk cabriolet-skjønnhet gjennfunnet

God investering?

Mye tyder på at disse bilene er på prisbunnen nå - og at et godt kjøp faktisk kan være en hyggelig investering. Det er det ikke ofte man hører noen si om en italiensk hverdagsbil!

Men det krever at man leter opp et helt og pent eksempler som er i god stand. Hvis ikke kan det bli dyrt om man ikke fikser og skrur en del selv. Dette er vel også strengt tatt mer en hobbybil enn en bruksbil etter hvert.

Slik ser GTV-en ut bakfra. Spesielle linjer.
Slik ser GTV-en ut bakfra. Spesielle linjer.

Denne generasjonen GTV dukket først opp i 1995 (sammen med Spider), og var med oss til 2006. Da ble modellen erstattet av Brera.


4 eller 6 sylindre

Først hadde den en 2,0-liter Twin Spark- eller 3,0-liters V6-motor, men etter faceliften i 2003 kom både en 2,0-liters JTS firesylindret motor og en 3,2-liters V6.

Det kan jo nevnes som en kuriositet at automatgir aldri ble tilbudt i GTV.

V6-motorene har fin lyd og går bra, men min favoritt er en GTV med 2-liters Twins Spark motor. Det er en nydelig motor med bredt turtallsregister. Dessuten gir den bilen god balanse. V6-motoren blir litt for tung i nesa på GTV-en, etter min mening.


Ting du bør sjekke:

Mange biler og særlig de røde blir veldig matte i lakken. Glassfiber-fronten har ofte dårlig finish / passform. Mange klagde på vindsus og støy da bilene var nye. Det har neppe blitt særlig bedre på 20 år.

En tung clutchpedal tyder på at denne må byttes - noe som er relativt dyrt. Sentrallåsen er et annet svakt punkt

Dekk, forstilling og bremser er obligatoriske sjekkpunkter. Er de nedre bærekulene slitt så mener jeg at komplett bærebroer må skiftes. Sjekk vannpumpe og register. Sjekk også drivakselmansjetter og at interiøret er helt og pent.

Dette er en bil som du bør ta på løftebukk før du kjøper. Se også etter rust på nedkant av dører, kanaler og hjulbuer.

Som vanlig er god servicehistorikk, få eiere og en fersk EU-kontroll betryggende.
Selv om bilene etterhvert er hyggelig priset, vil jeg ikke anbefale å kjøpe den første og beste her. Men å lete opp et fint eksemplar i god stand.

Da kan du til gjengjeld få en skikkelig kul sportsbil til en billig penge - som mange kaster lange blikk etter.

 

Lykke til!

 Alfa Romeo 147: Kjøpt i sommer - nå står den bom stille

Stort arkiv


Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

LES OGSÅ: Gammel skjønnhet er klar for banen

Laster inn forumet...