Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Hvem hadde trodd, da Porsche lanserte sin høyst omdiskuterte Cayenne, at SUV-en skulle vise seg å bli merkets viktigste modell? 

Det var kanskje noen i Porsche-ledelsen som hadde troen på suksess, men akkurat hvor stor den skulle bli kunne de neppe ha forestilt seg.

Høy pris var ingen hindring, denne bilen var det mange kunder som ganske enkelt skulle ha. De som virkelig satt godt i det, kunne sågar flotte seg med verstingen - Cayenne Turbo.

I 2008 var listeprisen på en slik i Norge 2,15 millioner kroner - før du begynt å spekke med utstyr.

Porsche traff blink med sin første SUV.
Porsche traff blink med sin første SUV.

Klikk her for å se hele annonsen

Mer human pris - men ...

Vi snakker altså om noe av det aller dyreste du kunne finne på bilmarkedet - og akkurat denne modellen ble det ikke solgt mange av i Norge.

Hvorvidt bilen vi har funnet på bruktmarkedet er import eller ikke, står ikke i annonsen. Men sidemarkeringslys og et speedometer som bruker miles i stedet for km/t er vanligvis et sikkert tegn på at bilen kommer fra statene. 

Uansett er prisen nå blitt langt mer humane 599.000 kroner.

2008-modell betyr også at det er facelift av første generasjonen av Cayenne.

Les også: Ekstrem SUV blir enda mer ekstrem

Latterlig rask

Joda, det er fortsatt mye penger. Men husk, her snakker for det første om en Porsche. Det alene gjør noe med prisbildet. Legg til at den har 500 hk - og det begynner raskt å bli forståelig.

Ja, selv bilen er uhyggelig rask, den også. 0-100 km/t tar deg 5,1 sekunder - i en SUV på over 2 tonn! Det er ikke bare imponerende - det er helt rått!

Interiøret og infotainmentsystemet fikk et solid løft med faceliften i 2008 - men begynner likevel å bli litt aldrende.
Interiøret og infotainmentsystemet fikk et solid løft med faceliften i 2008 - men begynner likevel å bli litt aldrende.

Les også: Er dette verdens mest harry SUV?

Høy kvalitet

Cayenne har faktisk blitt kåret til noe av det mest driftssikre du kan få deg i dette segmentet. Porsche har helt klart lagt vekt på at kvaliteten de er kjent for, ikke skal stå på spill selv om de lager SUV.

Kombinasjonen av sort eksteriør, sort skinn og aludekor er nok midt i blinken for mange, og det samme er den omfattende listen over ekstrautstyr.

Les også: Dette er bruktbilene med flest feil

Sluker drivstoff

Malurten i begeret. Tja, hva skulle det være? Jo, den har rukket å runde 84.000 kilometer. Det er helt klart ikke avskrekkende langt, men likevel såpass at det begynner å bli på tide å følge litt med. 

En slik bil er det også tryggere å kjøpe fra en autorisert forhandler - som gjerne 111-punkts tilstandsrapporten som brukes i Porsche-systemet og kan slenge med en slags garanti. I dette tilfellet er det en privatperson som står som selger.

Dessuten er det nok et relativt smalt marked som er ute etter en bensinslukende SUV nå om dagen...

Les også: Ekstrem SUV til lavpris ...

Koster litt

Vi nevnte også at driftssikkerheten er solid. Men husk også at HVIS noe går galt, ja, så må du nok telle til tre og holde pusten når du ber om prisoverslag for å fikse det.

Ikke mange SUV som kan måle seg med sportsbilkjøreegenskapene til Cayenne Sport.
Ikke mange SUV som kan måle seg med sportsbilkjøreegenskapene til Cayenne Sport.

Vi ville nemlig ikke overlatt en slik bil til noe annet enn et merkeverksted - og ja, der er prisene av typen som kan få vanlige folk til å miste bevisstheten.

Les også: Hva gjør brukt drømme-SUV med lommeboken?