Volvo er kraftig på offensiven i Kina. Dette bildet er fra bilutstillingen Auto China 2014 i Beijing, nå er det klart at Volvo også skal begynne å eksportere Kina-produserte biler. Foto: Scanpix.
Volvo er kraftig på offensiven i Kina. Dette bildet er fra bilutstillingen Auto China 2014 i Beijing, nå er det klart at Volvo også skal begynne å eksportere Kina-produserte biler. Foto: Scanpix.

Snart skal Volvoene komme fra Kina

Kvaliteten blir det store spørsmålet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Hos Volvo er det nå litt stille før stormen - men den stormen er ikke langt unna.

Vi snakker om en solid modelloffensiv som starter med  helt ny XC90. Deretter skal alle de større Volvoene fornyes - pluss at flere nye modeller er på vei.

Parallelt med dette bygger Volvo seg kraftig opp i Kina. To helt nye fabrikker er i gang - og her ligger det an til at man ikke bare skal dekke den lokale etterspørselen.

Audi lanserer "Kina-modell" i Norge

Kina forbi USA

Etter at Volvo personbiler ble tatt over av kinesiske Geely, har ambisjonene vært store, ikke minst for det kinesiske markedet.

Det er ventet en økning på 50 prosent i 2014, kontra 2013. Det betyr et sted rundt 90.000 biler i år - dermed vil også Kina gå forbi USA som Volvos største marked.

Men produksjonen skal overstige dette, dermed blir det også mulig å eksportere Kina-bygde Volvoer til andre markeder.

Slik skal Volvo bli størst i Kina

Allerede neste år

Bransje-nettstedet Autonews.com siterer nå en ikke navngitt Volvo-sjef som bekrefter at det er planer om å selge Volvoer produsert i Kina både i USA og Russland, og at dette skal komme i gang allerede tidlig neste år.

Det skal være snakk om den store sedanen S60 L ( i praksis en forlenget utgave av S60 som vi kjenner i det norske markedet) til USA - og SUV-en XC90 til Russland.

Hva med kvaliteten?

For Volvo er dette naturligvis av stor økonomisk betydning. Det er langt billigere å produsere biler i Kina enn i Sverige. 

Samtidig kommer man ikke unna spekulasjoner rundt kvaliteten på Volvoene som er bygget i Kina. Kinesisk bilproduksjon har ikke det beste ryktet på seg - og det blir interessant å se hvor godt Geely og Volvo har gjort jobben for å sikre at de kinesiske fabrikkene leverer på europeisk nivå.

Imponerer: De har snudd minus til pluss

S60 L er en forlenget versjon av sedanen S60 som også selges på det norske markedet.
S60 L er en forlenget versjon av sedanen S60 som også selges på det norske markedet.

LES OGSÅ: Dette blir den første Volvoen fra Kina