Slik fungerer Kittels uslåelige spurttog

Tyskerens spurtopptrekker sier alt handler om instinkt.

London (TV 2): Marcel Kittel er mer suveren enn noen gang i Tour de France-spurtene. Med Mark Cavendish ute av dansen kommer Kittel til duk og dekket bord på de flate etappene.

Selv er Kittel forsiktig med å ta æren for spurtseirene. Han trekker frem laget som den viktigste grunnen til suksessen. Det gjør forsåvidt alle ryttere, men i Kittels tilfelle stemmer det bedre enn med de fleste.

Giant-Shimano er nemlig et meget velsmurt lagmaskineri. Laget er bygget rundt massespurter. Og hver rytter har en klart definert rolle i de avgjørende kilometerne. 

- En stor del av suksessen er at vi kjenner hverandre så godt, sier nederlandske Koen de Kort til TV 2.

Høyt støynivå
Han er Kittels spurtopptrekker. 

- Vi har kjørt lenge sammen. Alle vet hva vi skal gjøre. Veldig ofte er det viktig å kommunisere med hverandre. Da roper vi til mannen foran oss. Men her i Tour de France hjelper det ikke hvor høyt vi roper til hverandre. Publikum roper høyere. Det er så og si umulig å kommunisere, sier de Kort.

De er da lagets nærmest telepatiske evner viser seg.

- Vi vet hva vi skal gjøre. Vi har en klar plan på forhånd, men alt handler om instinkt. Jeg prøvde å snakke, men ingen hørte meg. Jeg skrek til Marcel ti ganger om han lå på hjulet mitt. Til slutt måtte jeg snu meg rundt, for jeg hørte ham ikke, sier de Kort.

- Og Marcel, for en fyr?

- Ja, jeg vil nesten kalle ham et dyr. Han er utrolig sterk. Det er fint at han har så stor tiltro til oss. Han er sikker på at vi vil lede ham i riktig posisjon, sier de Kort.

Har fast fartspilot, akselerator og opptrekker
I Kittels spurttog har alle ni ryttere en klart definert rolle. I de flate avslutningene er det Kittel det kjøres for. Tyskeren er siste mann i en ni-trinns rakett, skriver Giant-Shimano på sin hjemmeside.

Kaptein Roy Curvers har ansvar for å organisere laget. Dries Devenyns og Ji Cheng er kontrollørene i laget. Deres viktigste jobb er å passe på at det riktige bruddet får gå og at det ikke er for mange ryttere i bruddet. I tillegg er det viktig at ingen ryttere fra spurtlag er med i bruddet. Da forsvinner nemlig verdifull hjelp i arbeidet med å kjøre inn bruddet.

Albert Timmer og tempohesten Tom Dumoulin har ansvar for at spurttoget er riktig posisjonert når bruddet blir hentet inn og det begynner å dra seg til. Fartspilot John Degenkolbs oppgave er å sette ektra fart i front når det gjenstår mellom en og to kilometer til mål. Da tar akeselerator Koen de Kort over. Fra 1000 meter før mål til 500 meter før mål er det akseleratorens oppgave å holde så høy fart at opptrekker Tom Veelers får fri bane.

På hjulet til Veelers ligger Marcel Kittel. Med rundt 200 meter igjen, avhengig av om det er medvind eller motvind, er det Kittels oppgave å være førstemann over målstreken.
Det har han klart på to av to forsøk så langt i Touren.

Men Giant-Shimano har en back-up-plan klar på avslutningene som er for tøff for Kittel. Da er det John Degenkolb som er lagets spurter. I tillegg får rytterne helt andre roller med Degenkolb som avslutter.
Timmer og Devenyns er fartspiloter, Dumoulin er akselerator og de Kort opptrekker.