I løpet av året kommer denne bilen til å rulle rundt i Norge. Årets salgsmål er nådd alt etter to uker - og neste år forventes det at 750 nordmenn til skal kjøpe hybridbilen.
I løpet av året kommer denne bilen til å rulle rundt i Norge. Årets salgsmål er nådd alt etter to uker - og neste år forventes det at 750 nordmenn til skal kjøpe hybridbilen.

Årets kvote utsolgt på to uker!

Rekordinteresse for ny premium-SUV.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse
Laster inn forumet...

Lexus har opplevd kraftig salgsvekst med sine hybridmodeller i Norge de siste årene. Forventningene til SUVen NX 300h var ekstra høye, med tanke på nordmenns forkjærlighet for denne bilklassen.

Foreløpig er forventningene innfridd - og vel så det.

- Etter kun to ukers salg har vi allerede passert 170 kontrakter på bilen, og har dermed solgt årets kvote. Dette er langt mer enn forventet på så kort tid. Nå jobbes det på spreng for å sikre større tildeling av kundebiler for registrering og levering i år, forteller leder for Lexus Norge, Jan Christian Holm i en pressemelding.

Les også: Luksusbil til svært hyggelig pris

750 i 2015

For neste år er salgsmålet 750 biler, hvilket er 50 prosent mer enn de øvrige modellene solgte tilsammen i fjor.

NX vil konkurrere mot blant andre BMW X3 og Audi Q5. Bagasjerommet rommer 500 liter.
NX vil konkurrere mot blant andre BMW X3 og Audi Q5. Bagasjerommet rommer 500 liter.

- Bilen, som får en startpris på 523.500 kroner, treffer et bredt publikum i Norge, og det er tydelig at vi med denne modellen tiltrekker oss mange nye kunder. Dette er helt i tråd med vårt mål om at ca 80 prosent av de som velger NX 300h skal være kunder som i dag kjører andre merker, fortsetter Holm.

Les også: Luksus-SUV til folkepris

- Fortsatt nisje

- Lexus skal fortsatt være et eksklusivt nisjemerke i Norge, men det er selvsagt veldig motiverende for organisasjonen å oppleve at en ny modell får en slik mottakelse i det norske markedet. Vi har lenge sagt internt at denne bilen er som skapt for Norge, og det ser jo ut til at vi får rett i, avslutter en entusiastisk Holm.

Hybridløsningen i NX er positiv for både forbruk og utslipp. Med 197 hestekrefter ligger Co2-utslippet under 120 gram/km og snittforbruket helt ned mot 0,5 liter/mil.

Stylingpakken, F-Sport,  er naturligvis tilgjengelig på NX også.
Stylingpakken, F-Sport,  er naturligvis tilgjengelig på NX også.

I Norge leveres bilen i første omgang kun med 4x4.

Les også: 90.000 kroner rimeligere på grunn av teknologien

Nytt utstyr

NX kommer også med en rekke nye løsninger, inkludert Lexus første trådløse ladebrett for bærbare enheter og første utgave av den nye Lexus Remote Touch Interface, der mange av bilens funksjoner styres via fingertuppen direkte på en touchpad.

I tillegg tilbys Panoramic View Monitor som gir 360 graders visning av bilen, et Multi-informasjonsdisplay som inkluderer G-sensor og boost-meter, Head-Up Display (HUD), Blind Spot Monitor (blindsonevarsling) og Rear Cross Traffic Alert (varsling for kryssende trafikk ved rygging).

Et innovativt utvendig speil og verdens første dørhåndtak med skjult nøkkelsylinder i kombinasjon med et integrert lyssystem skaper en svært glatt overflate.

Les også: Er dette verdens beste brukt-SUV?