Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det er stygt å bruke uttrykket, men det er nesten komisk at det går an å produsere to sånne rapporter, sier Erik Aanerud.

Aanerud er rådgivende ingeniør i Rekon, og har over 20 års erfaring i jobben med å analysere trafikkulykker. Nå slakter han rapporten politiet bestilte fra Statens vegvesen etter at småbarnsmoren Maren Rebekka Otterlei mistet livet. 

Politiet gjorde i tillegg slett arbeid på stedet da det kun ble tatt blodprøve av én av sjåførene fordi de allerede på ulykkesstedet antok at det var Otterlei som var skyld i dødsulykken. 

Les bakgrunn for saken her

Vegvesenets arbeid får stryk

TV 2 har vist Aanerud ulykkesgruppens rapport etter trafikkulykken, der feil fører ble beskyldt for å komme over i motsatt kjørefelt. Vegvesenets arbeid får strykkarakter.

– Vi kan ikke si at den har nullverdi en gang, for den er direkte feil! Det er ikke fysisk mulig for kjøretøyene å bli stående slik de må ha stått, hvis de kom fra de retningene som ble oppgitt. Ikke fysisk mulig, sier Aanerud.

Vegvesenets eksperter mente at den store Jeepen var blitt kastet opp i luften og blitt slynget 20 meter tilbake i sammenstøtet med den langt mindre Hondaen.

– Det er oppgitt at de kjørte i samme hastighet, altså 80 km/t, og da vil det aldri bli slik at den tyngste bilen beveger seg bakover igjen, mens den letteste bilen beveger seg fremover. Det vil i så fall være motsatt, sier Aanerud.

– Ikke sett at de har bommet så grovt

Ulykkesgruppens rapport var bestilt av politiet, og viste seg å være fullstendig feil. Aanerud sier det ikke er første gang han opplever dårlig arbeid fra Vegvesenets folk.

– Jeg har vel ikke sett andre tilfeller hvor de har bommet så grovt, men jeg har sett veldig mange rapporter hvor kvaliteten er dårlig.

Da politiet i Ålesund omsider fant ut at de hadde tatt feil av hendelsesforløpet, kom også Vegvesenet med en ny versjon av rapporten. Denne gangen stemte den med virkeligheten.

– Så kommer den andre rapporten, og da sier de omvendt. Da er kjøretøy A Jeepen og kjøretøy B Hondaen. Da har de, hva skal vi si, byttet betegnelse slik at de kommer fra motsatte retninger, og at konklusjonen blir motsatt.

Vegvesenet sier de må ha politiets tillatelse for å kommentere den interne rapporten. Politiet i Ålesund sier til TV 2 at de ikke vil gi Vegvesenet en slik tillatelse.