Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Det koster penger å være kar! Det sier et gammelt ordtak. Det tror jeg Volvo kan skrive under på.

I global sammenheng er Volvo en liten bilprodusent. Bitte liten til og med.

Men de prøver så godt de kan å henge med og å posisjonere seg i forhold til de store. Det klarer de da også rimelig bra. Ære være dem for det.

Dette er bilene Volvo aldri laget

Sårbar som liten

Men som liten bilprodusent er man også veldig sårbar. Det koster helt hinsides store beløp å utvikle nye modeller og ny teknologi.

Man er derfor helt avhengig av at det man kommer med «treffer» markedet, slik at produktet selger og at kostbare investeringer snus til profitt og klingende mynt i kassa.

Volvo Concept Estate: Her er den nye Volvoen

6 milliarder kroner

Volvo har mye nytt på gang nå. De skal lansere mange nye – og ikke minst svært viktige modeller – på kort tid. Morsomt selvfølgelig, men også utfordrende. 

Volvo har derfor vært uten på en aldri så liten lånerunde. Tolv banker har gitt Volvo kreditt på til sammen 660 millioner euro, eller 6 milliarder (svenske) kroner. Det skriver Volvo i en pressemelding.

Pengene skal etter det vi erfarer brukes på tre hovedområder:

USA-salget

Ett punkt er salget i USA. Som for de fleste ander bilmerker er dette markedet også viktig for Volvo. De har tradisjonelt hatt en rimelig god posisjon der. Men de siste par årene har salget sviktet. Det må opp igjen og det koster penger.

Volvo XC90

Helt nye Volvo XC90, som egentlig er klar, vises første gang i slutten av august. Det er Volvos viktigste modell på aldri så lenge. Den vil fortelle oss mye om Volvo-framtiden er helt avhengig av å «treffe» godt. Verdenslanseringen av denne i – dobbelt forstand – store nyheten forventes forventes å bli kostbar.

Nye lanseringer

Men det nytter ikke bare med én ny modell. Flere andre skal følge etter som perler på snor – om alt går etter planen. Investeringsbudsjettet fra 2011 fram til 2015 har vært på 70 milliarder kroner(!), men det stopper ikke der. Flere viktige nyheter både skal og må komme. Heller ikke det er gratis.

Sniktitt: Slik blir nye Volvo XC90

Som en liten digresjon helt til slutt så kan det jo også nevnes at Volvo de siste årene har svidd av betydelige beløp på flere usedvanlig flotte og påkostede reklamefilmer for sine modeller.

Den i linken under vant de for øvrig VM- i reklamefilm med.

Se filmen her: 

Hvor mange flere Volvo XC60 som selges på grunn av den vet vi imidlertid ikke.

Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo