Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei,
Jeg har et spørsmål som kanskje du kan hjelpe meg med? For 3 år siden kjøpte jeg en elbil (i-Miev). Den kostet ny med vinterdekk ca. 270.000 kroner og skulle kunne gå inntil 15 mil, lovet leverandøren.

I dag kan man kjøpe samme bilen for ca. 150.000 p.g.a den konkurransesituasjonen på elbiler som har kommet de siste årene. Dette betyr at bilene var fullstendig overpriset og i stedet for en vanlig verdireduksjon på ca. 10-20 prosent årlig, har vi som kjøpte de første bilene et tap på ca. 170.000.

I tillegg ble det lovet at bilen skulle gå 15 mil, noe som er  langt fra sannheten. 

Jeg mener at dette er villedende reklame. Jeg vet at distansen kan variere noe basert på hvordan man kjører bilen, bruk av varme etc. Men selv uten varmeapparat går ikke bilen min stort mer enn 6 mil på vinteren og på en varm sommerdag max. 8-10 mil - uansett hvor forsiktig jeg kjører.


Håper dere kan hjelpe!
Hilsen Ann-Kristin 


Benny Svarer: 

 

Hei Ann Kristin!

Leit å høre at du ikke er helt fornøyd med bilen din.

i-MiEV var den første fullverdige elbilen på det norske markedet. I det legger jeg at den er utviklet som en helt vanlig bil - selv om den ikke er stor- men har eldrift i stedet for bensin- eller dieselmotor. Biler som Think og Buddy er strengt tatt noe helt annet.

Mitsubishien var da også en stor suksess lenge og hentet nok kunder som ikke en gang hadde vurdert elbil tidligere.

Les også: Denne elbilen blir temmelig unik

Blitt billige

Men så kom det et stort problem, og det het Nissan Leaf. Leaf er rett og slett mer bil enn i-MiEV. Mer moderne og påkostet konstruksjon, mer plass, mer komfort, bedre kjøreegenskaper.

Etter den igjen har det dukket opp enda flere billige konkurrenter. VW Up, VW e-Golf, Renault Ion og BMW i3 heter de.

Takket være norske avgifter - eller rettere sagt mangelen på slike. En VW e-Golf er faktisk MYE billigere (kr 244.000,- ) nå, enn din lille i-MIEV var når du kjøpe den for tre år siden.

Slikt blir det grusomt verditap av. Man får nå tre år gamle i-MIEV for under 100.000 kroner.

Jeg tror nok Mitsubishi-forhandlerne hanket inn en pen fortjeneste på disse bilene da markedet var på topp. Men slik er markedskreftene. Det får vi ikke gjort noe med, hverken du eller jeg. Men jeg forstår din frustrasjon.

Jeg husker også at det var stor usikkerhet knyttet til nettopp avskrivningen da disse bilene var nye. Blant annet leasingselskapene ville helst ikke avtale noe gjenkjøp på disse bilene.

Les også: Så billig får du alle elbilfordelene

Vedrørende rekkevidde...

Når det gjelder rekkevidde så er det mange ting som spiller inn her. Din bil har blitt tre år gammel og begynner nok så smått å merke alderen i form av slitasje (kortere rekkevidde).

Samtidig som både kjøremønster, klima og topografi har svært mye å si. Sammen med hvor mye strøm du bruker til varme, lys, radio etc.

Vi må også ha i bakhodet at den rekkevidden som var oppgitt nok var under svært gunstige forhold. Dette gjelder ikke bare i-MiEV. Slik sett er Norge dårlig tilpasset elbiler med kulde, snø, motvind og kupert terreng. Man må beregne gode marginer om man skal slippe å kjenne på rekkeviddeangsten.

Jeg har vel ikke akkurat klart å hjelpe deg, men jeg håper i alle fall at jeg klart å belyse problematikken noe, slik at det er lettere å forstå hva som har skjedd.

Ønsker både deg og bilen lykke til videre og en fin sommer med god rekkevidde.

Les også: Mitsubishi i-MiEV – slik endte elbil-testen

 

Stort arkiv.


Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

 

Laster inn forumet...