Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Klarer du å se hvorfor akkurat denne bilen koster omtrent halvparten av det den "burde" kostet?
Klarer du å se hvorfor akkurat denne bilen koster omtrent halvparten av det den "burde" kostet?

Denne nybilen får du til nesten halv pris

Det kan du takke det enorme bagasjerommet for.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva er dette?

Land Rover Discovery holder fortsatt koken som varebil - selv etter at reglene for hvilke biler som kunne kvalifisere til de grønne skiltene ble skjerpet betydelig.

Her har det vært mye fram og tilbake, og det er saktens ikke lett å skaffe seg en god oversikt over hva som er de gjeldende reglene.

Men kort fortalt er det slik at biler som er typegodkjent som varebil fra fabrikk, kan registreres som varebil i Norge. Dermed slipper de unna med 22 prosent av personbilavgiften. 

Land Rover sørger for at det mefølger bakseter, også når du kjøper den som varebil. Ordningen rundt tilbakebygging til personbil er blitt endret, men om du vil betale mellomlegget er det altså fullt mulig å gjøre Discovery om til fem- eller syvseter.
Land Rover sørger for at det mefølger bakseter, også når du kjøper den som varebil. Ordningen rundt tilbakebygging til personbil er blitt endret, men om du vil betale mellomlegget er det altså fullt mulig å gjøre Discovery om til fem- eller syvseter.

Like lukrativt som tidligere er varebil klasse 2 ikke lenger, takket være en regelendring som trådte i kraft i fjor. Denne innebærer nemlig at biler som ble registrert som varebil klasse 2 etter 29. april 2013, ikke kan bygges tilbake til personbiler. Slik en kunne tidligere.

Men det er jo mange som klarer seg med to seter, uten å bekymre seg for at varebilen noen gang må bygges om til personbil igjen.

Spørsmålet er om den tradisjonsrike giganten leverer varene. Bokstavelig talt.

Les også: Discovery II: Proppfull av sjarm - og elendighet


Hvordan er den å kjøre?

Dagens Discovery har vært på markedet lenge - og utover noen mindre designendringer ser den egentlig ganske så lik ut som for ti-tolv år siden. Men det har skjedd viktige ting på motor, girkasse og 4x4-systemene.

En ting som ikke heldigvis ikke er endret, er godfølelsen du får av å kjøre denne bilen.

Du vil skjønne hva jeg mener i det øyeblikket du klatrer inn og setter deg bak rattet. Sitteposisjonen er kort og godt utsøkt, og blir ytterligere forbedret bare med tanke på hvilke krefter og framkommelighet du har til rådighet. Ikke la luksusutstyret og det jålete designet på frontlyktene lure deg - dette er en arbeidsbil som slett ikke bryr seg om at du skitner den til. 

Men vi ville nok styrt unna de ekstra tykke og myke stoffmattene på gulvet om du er mye ut og inn med gjørmete sko ...

Komforten er i særklasse - og en kan føle seg så trygg at det grenser til trafikkfarlig. Størrelsen på bilen og den høye sitteposisjonen tilsier da også at du sitter bak rattet i noe av det tryggeste å krasje i. Langt verre er det for de du eventuelt krasjer med ...

Hvis du skal bruke den til kjøring i urbane strøk, så er det verdt å merke seg at den krever sin plass. Dette er en gigant av en bil. Den målet 480 cm i lengden - og over to meter bred.

Vi anbefaler deg surround camera-systemet, som gir deg ypperlig oversikt over bilen - samt blind spot/Reverse Traffic Detect.

Sistnevnte er supert når du skal rygge ut av trange gater, og sliter med å vite hva som kommer gående, kjørende eller syklende fra siden.

Tradisjonelt og kasseaktig - men barskt så det holder.
Tradisjonelt og kasseaktig - men barskt så det holder.

Her finner du mye Land Rover-stoff

Finest utenpå eller inni?

Eksteriørdesignet har vært med oss i mange år. Det er egentlig ikke all verdens forskjell på denne og bilene som rullet ut fra fabrikken for ti år siden. Litt mer fancy lykter, med LED-lys, og noen detaljer her og der. Men ellers er det det samme, boksete og robuste designet - med den karakteristiske forhøyningen av taket bak b-stolpen - og de bakerste sidevinduene som strekker seg hele veien opp og rundt taket.

Store knapper er praktisk i en arbeidsbil.
Store knapper er praktisk i en arbeidsbil.

De bakerste sidevinduene bryter symmetrien med høyden på vinduene foran -  dette er blitt et av kjennetegnene på modellen.

Innvendig er det store og solide knapper og menyhjul - slike du kan bruke selv om du skulle ha hansker på deg.

Du har utall valgmuligheter med tanke på offroad-systemer, bakkeklaring og girvalg. 

Men med tanke på at denne bilen skal være så praktisk, er infotainementsystemet alt for innviklet og gammeldags.

Setene er gode, og det er tradisjonen tro justerbare, frittstående armlener, i tillegg til den høye og polstrede midtkonsollen mellom forsetene.

Vi synes det barske og nærmest neandertalske eksteriøret fortsatt holder koken - og kårer det til vinneren her.

Samtidig gleder vi oss til den nye generasjonen kommer om ikke så lenge - med et helt annerledes og mer moderne design. 

Les mer om helt nye Discovery her

Her har du vanvittige 2.558 liter til rådighet.
Her har du vanvittige 2.558 liter til rådighet.

Hvordan er plassen?

Halvveis åpnet.
Halvveis åpnet.
Helt åpent - der nedre lem også kan brukes som sitteplass.
Helt åpent - der nedre lem også kan brukes som sitteplass.

Plassen i Discovery varebil er eventyrlig. Bagasjerommet er nemlig gigantisk - og det er lett å utnytte, takket være blant annet den gode takhøyden.

Totalt har varebilen smått utrolige 2.558 liter til rådighet. Det er mer enn for eksempel Mercedes GL - på 2.300 liter.

Det er heller ikke noe problem å svelge den tenkte, rettvinklede kassen som varebiler må kunne romme for å få de grønne skiltene: Lengde 140 cm, bredde 90 cm og høyde 105 cm.

Bakluka er delt. Du kan velge å åpne bare den øverste delen eller begge. Den nederste delen vippes ut og ned, og kan fint fungere som et sted å sitte - og med resten av luka åpen har du til og med et stort tak over hodet.

Imidlertid er tillatt nyttelast "kun" 663 kg - mindre enn både Toyota Land Cruiser (765 kg) og Mercedes GL (795 kg).

Maksimal taklast er 75 kilo - og som de andre i klassen, kan du trekke henger på opptil 3,5 tonn.

Les også: Range Rover: Snart 45 år med eksklusive terrengbiler

Går den bra?

Den nye motoren, med to turboer og 255 hk, er råsterk. Ingen tvil om det. 0-100 km/t tar likevel 9,3 sekunder - og toppfarten på 180 km/t begrenses naturligvis betraktelig av kasse-designet.

De to nærmeste konkurrentene, Toyota Land Cruiser (V8, 272 hk) og Mercedes GL 350 CDI (258 hk) er begge raskere - og trenger bare henholdsvis 8,3 og 7,9 sekunder for å nå 100 km/t. 

Discovery er altså ikke spesielt rask, men du trenger så absolutt ikke å bekymre deg for at den skal være undermotorisert. Det er den nemlig ikke. Den har et pent lite kraftoverskudd -og kjennes piggere ut i realiteten enn det tallene på papiret skulle tilsi.

Land Rover Discovery slik vi kjenner den i dag lever litt på lånt tid.
Land Rover Discovery slik vi kjenner den i dag lever litt på lånt tid.

Men forbruket er dessverre alt for høyt. Her merkes det at Discovery er en aldrende bil. Den nye blir både mer aeronynamisk og får en betydelig slankekur - og det må til.

0,88 l/mil er snittforbruket - og det er ganske enkelt ikke bra nok lenger. Selv med V8-er på 272 hk under panseret er Land Cruiseren gjerrigere ...

Les også: Her er jaktbilen som oser av luksus

Land Rover Discovery HSE SVD6, varebil

Bil: Land Rover Discovery HSE, varebil klasse 2 Type: SDV6 Motor: 3.0, diesel Effekt: 255 hk/600 nm 0–100 km/t: 9,3 sek. Forbruk: 0,88 l/mil Bagasjerom: 2558 liter Pris: Fra 565.900 kroner (210 hk) – 685.900 kroner (255 hk) – Pris testbil: 828.300 kroner.

Hva er konklusjonen?

Om det er faktisk varebil du skal - er det vanskelig å finne noe som gir samme framkommelighet, komfort og premiumfølelse som denne. Tett opptil umulig, faktisk.

Plassen er også i særklasse.

Men det begynner å merkes at alderen har tatt den igjen. Lavere forbruk, mer moderne design og et nytt infotainmentsystem står på ønskelisten vår.

Uansett om du skal bruke den på skogsveier, anleggsområde eller motorvei, føler denne bilen seg hjemme.
Uansett om du skal bruke den på skogsveier, anleggsområde eller motorvei, føler denne bilen seg hjemme.

Også er det prisen da, for selv varebilen er en kostbar bil - og høyere priset enn konkurrentene fra Mercedes og Toyota.

Kort sagt - dette er en flott bil - men det koster å være kar. Kanskje greit å begynne nedtellingen til neste generasjon? 

Pluss: Fantastisk komfort og framkommelighet
Minus: Forbruk og infotaninmentsystemet

Les også: Denne SUVen er barnslig morsom

Siste fra Broom forsiden

Populære klipp fra Broom:

Vis flere