Dette tjener noen store penger

Men er det egentlig verdt det?

Prisen på navigasjon i bilen varierer enormt - og det er neppe prisen det koster å lage dette som alltid dikterer hva det koster. Illustrasjonsfoto.
Prisen på navigasjon i bilen varierer enormt - og det er neppe prisen det koster å lage dette som alltid dikterer hva det koster. Illustrasjonsfoto.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg får firmabil fra høsten av og har naturligvis brukt godt med tid på å sette meg inn i markedet. Har en limit på 500.000 kroner, og det betyr mye å velge mellom, jeg er veldig åpen i forhold til hvilket merke det skal være.

En ting jeg har lagt merke til og forundret meg litt over, er hvor stor forskjell det er på priser på ekstrautstyr mellom merkene. Jeg vil gjerne ha navigasjon i bilen (vi er veldig glad i bilferie og turer) og det er i det fleste tilfeller tilvalg og koster ekstra, hvis det ikke er inkludert i pakker.

Forskjellen er enorm her! Noen tar ikke mer enn 5000 kroner for navigasjonen, men hos andre er det snakk om 25.000-30-000 kroner. Det er godt mulig noen er bedre og mer avanserte enn andre, men likevel, henger dette egentlig på greip , eller blir vi i praksis lurt av bilprodusentene? Regner med at dere kjenner til dette dere også? Hilsen Martin.

 

Benny svarer:

 

Hei Martin. Javisst, dette er noe vi har diskutert flere ganger i redaksjonen vår. Da integrert navigasjon begynte å komme, var jo det noe av det ypperste man kunne ha av luksusutstyr. Det var premiummerkene som kom først med det, og vi kan trygt si at prisene også hadde premiumfaktor.

Så har veldig mange kommet etter, og nå kan du få navigasjon også på små og billige biler.

Og ja – prisene varierer - mye! Det ser vi også på veldig mange av bilene vi tester. Generelt har prisene sunket en del de siste årene, men ikke i nærheten av hva de burde gjort i forhold til masseproduksjon og hva dette utstyret koster hvis du kjøper det løst.

I dag får du jo en vanlig ”bærbar” navigasjon til noen hundrelapper. For et par tusen får du virkelig bra saker. Derfor tror jeg nok vi trygt kan fastslå at de som selger dette til 20.000-30-000 kroner stikker av med en veldig stor del av pengene i ren fortjeneste.

Noen ganger stemmer ikke terrenget med kartet ...

Bare å droppe

Nå må jeg også legge til at det ofte er flere ting integrert samme med navigasjonen, du betaler altså ikke bare for den. 

Men, nå er jo dette heldigvis også en frivillig sak. Du MÅ ikke ha navigasjon, og synes du prisen er helt urimelig, er det jo bare å droppe dette. Det blir kanskje ikke like pent med en liten sak oppe i frontrua, men i praksis gjør den på mange måter jobben like godt.

På dyrere biler er det nok slik at du bør velge navigasjon, hvis ikke bilen skal bli veldig tungsolgt den dagen du skal selge den videre. Men i prisklassen rundt 500.000 er dette vanligvis ikke noe must, og du kan nok heller ikke regne med å direkte få tilbake pengene du bruker på dette.

Slik unngår du fotoboks-bot

Lykke til med spennende bilvalg!

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

LES OGSÅ: Navigasjonen blir skreddersydd for bestemor