Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Det kan være gøy å se fantasifulle biler med utrolige effekter på film. Men hvor gøy er det å eie en slik bil selv, uansett hvor ekte den måtte være - og hvor mange kjente skuespillere som måtte ha vært borti den?

Det skulle verden få et svar på sist uke, da en av de mest kjente filmbilene i kategorien «superhelt-bil med superhelt-utstyr» ble auksjonert bort i USA - «The Black Beauty» fra filmen «The Green Hornet» fra 2011.

Remake av ikonisk TV-serie

Filmen var en remake av en velkjent TV-serie fra 1960-tallet, der en svært ung Bruce Lee kanskje var den som oppnådde størst suksess, og fikk fart på karrieren. Lee spilte hovedpersonens sidekick «Kato», og var den som ved de fleste anledninger rattet rundt i den originale «Black Beauty», en 1966 Chrysler Imperial som var ombygget etter alle kunstens regler.

Selvsagt med maskingevær, flammekastere og alskens våpen som en superhelt i grønn maske kan komme til å behøve i sin krig mot samfunnets verste. Alt innhyllet i mørk og mystisk lakk, og med masser av imponerende detaljer.

Les også: Husker du denne fra James Bond-filmene?

Da den ikoniske TV-serien fra ABC Network skulle gjenskapes som helaftens spillefilm for noen få år siden, forsøkte man selvsagt å legge det meste så nært opp til det originale som mulig, for å tekkes nostalgiske, godt voksne kinogjengere. «The Black Beauty» anno 2011 ble basert på en 1965 Imperial - bilen som nå altså har vært på auksjonsblokka hos nettbaserte RR Auction i Boston, Massachusetts.

Stjernegalleri og stort budsjett

Med Sony Entertainment som utgiver og filmstjerner som Cameron Diaz og den gamle Miami Vice-stjernen Edward James Olmos på plakaten, holdt man selvsagt ikke igjen særlig på special effects, heller.

Dører som åpnes mot hverandre var en sentral, og svært kompliserende gimmick på custombilen som ble bygget til filmen. Foto: RR Auction
Dører som åpnes mot hverandre var en sentral, og svært kompliserende gimmick på custombilen som ble bygget til filmen. Foto: RR Auction

Imperialen ble som seg hør og bør utstyrt med kaskader av brytere og ekstra instrumenter på innsiden, mens våpenarsenalet trakk blikkene til seg utvendig: I grillen finnes det flammekastere, og på panseret to mitraljøser - som riktignok er falske, men til gjengjeld koblet opp til et gass-anlegg slik at det i hvertfall ser ut som at det kommer stikkflammer ut av løpene.

Les også: Nå har de oppdatert den klassiske Bandit-Trans Amen!

Andre iøyenfallende detaljer er de grønne hovedlysene på hver side av den customiserte grillen, og bakre registreringsskilt som på velkjent James Bond-vis byttes ut via en «snurremekanisme» hvis man vil unslippe.

Dørene slår mot hverandre

Store hjul og flere små karosserimodifikasjoner bidrar også til helheten, men det kanskje mest spektakulære er dørene - som i strid med de fleste antagelser er hengslet i midtstolpen, og dermed åpnes mot hverandre.

Bare det visstnok en modifikasjon som krevde mye jobb, da de halve dørstolpene på hardtop-karosseriet måtte forsterkes grundig for å klare vekten av begge dørene på hver side, skriver www.forbes.com, som siterer et intervju på TV-showet Jay Leno´s Garage, der Dennis McCarthy fra custom-firmaet Vehicle Effects fortalte om bilen.

Taket, setene og deler av dashboardet er det eneste som minner om den opprinnelige Chrysler Imperialen innvendig. Foto: RR Auction
Taket, setene og deler av dashboardet er det eneste som minner om den opprinnelige Chrysler Imperialen innvendig. Foto: RR Auction

Vehicle Effects sto for byggingen av den oppsiktsvekkende filmbilen. Eller filmBILENE - så mange som 29 (!) Imperials skal ha vært ombygget i større eller mindre grad for bruk under filmingen, et tall som vil ryste de som har et entusiastisk forhold til Chryslers mange ganger litt glemte luksusdoninger fra 1960-tallet.

Bare 2 av 29 biler overlevde filmingen

Imperial ble bygget i forholdsvis beskjedne antall, og har i ettertid heller ikke oppnådd samme «following» som konkurrentene fra Lincoln og Cadillac. Dessverre gjorde nok også denne filmen at bilene ble enda mer sjeldne - bare to komplett ombyggede filmbiler skal ha overlevd innspillingen, de øvrige ble brukt opp i stunts eller skåret opp og ofret på andre måter.

Les også: Han samlet på seg ALLE bilene fra "Dukes of Hazzard"...

Bilen som ble auksjonert sist uke startet altså livet som en vanlig firedørs Imperial i 1965, og har den dag i dag ikke gått mer enn drøyt 71.000 miles, eller 114.000 kilometer. Den var da auksjonen startet eid av bilsamleren Jerry Wallace fra Los Angeles, California, og såvidt vi vet er den eid av ham fremdeles:

Det viste seg nemlig at Wallaces forventninger om mellom 100.000 og 120.000 dollar for den rullende filmkjendisen var litt i drøyeste laget. Da tiden gikk ut for nettauksjonen hos det velrenommerte auksjonsfirmaet med fokus på historiske dokumenter og kulturelle artifacts, var høyeste bud på 61.174 dollar, eller 377.000 kroner.

Slik så den opprinnelige bilen ut, som ble bygget på en den gangen helt ny 1966 Chrysler Imperial til TV-serien fra 1966 og 1967. Denne bilen står i dag på museum i Los Angeles. Foto: ABC Network
Slik så den opprinnelige bilen ut, som ble bygget på en den gangen helt ny 1966 Chrysler Imperial til TV-serien fra 1966 og 1967. Denne bilen står i dag på museum i Los Angeles. Foto: ABC Network

Ifølge Forbes forhandler nå eieren med interessenten med det høyeste budet for å se om man kan komme frem til en pris som begge kan leve med. Hvilket altså vil si at du nok også har sjansen, dersom en mildt sagt iøyenfallende filmbil av denne typen er noe du føler at du trenger.

Du kan se TV-bilen på museum

Men det tyder vel på at du må bla opp nærmere en halv million for i det hele tatt å ha noe håp om å være i nærheten av det selgeren krever.

Blir det litt drøyt, og du uansett ikke ville brukt denne bilen til butikken særlig ofte, kan det kanskje være en bedre idé å koste på seg en tur til Petersen Automotive Museum i LA. Der står den originale 1966-modellen som ble brukt i TV-serien i 1966 og 1967 utstilt - sammen med masser av andre fantasifulle filmbiler.

Som kanskje har det til felles at de er morsommere å se på museum enn å eie selv…

Les også: Noen filmbiler glemmer man aldri. Her er våre favoritter: