Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi hilste på den første gang i 1973. Siden har bilen gått sin seiersgang over kongeriket Norge og mange andre kongeriker, for den saks skyld.

Her hjemme har den liksom blitt selve symbolet på en fornuftig og praktisk familiebil.
Derfor er det naturligvis spennende når den nå skal fornyes - og kommer i en helt ny generasjon.

Denne Passaten er veteranbil 

90 000 Passat bare i Norge

Knapt noen annen bil enn nettopp VW Passat har fraktet flere bleiepakker eller flere handleposer hjem fra dagligvarebutikken enn nettopp VW Passat.

Stasjonsvogna er tradisjonelt den som selger best her hjemmeog står for mer enn 85 % av Passat-salget
Stasjonsvogna er tradisjonelt den som selger best her hjemme og står for mer enn 85 % av Passat-salget

Ikke så rart - nesten 90.000 eksemplarer av denne bilen triller rundt på landeveiene i vårt langstrakte land. Bare VW Golf finnes det flere av.

Det er defor med stor spenning vi har ventet på den helt nye Passaten, som nå kommer i åttende generasjon.

VW SP2: Folkevogna ingen har hørt om

Dette er en helt ny bil. Også innvendig.
Dette er en helt ny bil. Også innvendig.

En av Europas mest populære

Det er ni år siden sist den kom i helt ny generasjon, og den nye blir både lettere og mer luksuriøs enn forgjengeren.

Nye Passat veier opp mot 85 kg mindre enn tidligere og bygges på samme plattform som nye Volkswagen Golf, den såkalte MQB-plattformen.

- Dette er en premium bil, men ikke til premium pris. Det passer perfekt for en av Europas mest populære biler som nå blir 20 prosent mer drivstoffgjerrig og opp til 85 kg lettere, sier Volkswagens styreformann, Dr. Martin Winterkorn.

Nykommeren har blitt mer elegant.
Nykommeren har blitt mer elegant.

Har vokst

Nye Passat har blitt større - og har blant annet lengre hjulavstand enn den forrige modellen.

Bilen kommer også med en rekke teknologiske og innovative nyvinninger som blant annet et nytt digitalt instrument display, ny bakseteunderholdning, front assist med city nødbrems og fotgjengerovervåking. I tillegg kommer nye Passat også som en ladbar hybrid.

Instrumentene er dynamiske - og heldigitale. Her kan du i stor grad velge hvilken informasjon du vil ha på skjermen mellom speedometer og turteller. Noen som ser likheter med instrumentene på Tesla Model S?
Instrumentene er dynamiske - og heldigitale. Her kan du i stor grad velge hvilken informasjon du vil ha på skjermen mellom speedometer og turteller. Noen som ser likheter med instrumentene på Tesla Model S?

Dette er en av Passat-nyhetene

Fakta:

  • Motorer: Fra 120 til 280 hk
  • LxBxH: 4767/1832/1456 mm.(Sedan)
  • LxBxH 4767/1832/1477 mm. (Stv)
  • Akselavstand :2791 mm
  • Egenvekt fra: 1387 kg.
  • Bagasjerom: 586 l (sedan) / 650l (stv).
  • Drivstofforbruk snitt: Fra 0,45 l/mil.
  • CO2-utslipp: Fra 115 g/km.
  • Priser: Ikke klare
  • Til Norge: Oktober 2014

Fra 120 -280 hk

Som ladbar hybrid vil man ha en elmotor med en rekkevidde på 50 kilometer på ren eldrift, i tillegg til en 1,4 liters bensinmotor på 150 hestekrefter. Dette gir en totaleffekt på hele 204 hestekrefter. Optimal rekkevidden vil da være på 1000 kilometer.

For øvrig vil nye Passat kunne leveres med en rekkeandre motoralternativer fra 120 til 280 hestekrefter. I Norge vil motorene spenne fra 120 hk – 240 hk.

VWs målsetning er at rundt 5.500 nordmenn skal kjøpe denne bilen de neste tolv månedene.

VW Golf: Slik startet et av historiens største bileventyr

^

Les også: 124.470 nordmenn har kjøpt denne bilen

Laster inn forumet...