Opel Vectra er i utgangspunktet en familiebil som vektlegger plass. Men i OPC-drakt og med 256 hk under panseret, blir den straks mye hvassere enn de andre medlemmene av Vectra-familien.
Opel Vectra er i utgangspunktet en familiebil som vektlegger plass. Men i OPC-drakt og med 256 hk under panseret, blir den straks mye hvassere enn de andre medlemmene av Vectra-familien.

Denne familiebilen prøver å være sportsbil

Sprekere enn mange tror - og med bagasjeplass i særklasse.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse
Laster inn forumet...

Opel er ikke mest kjent for å tilby sportslige familiebiler. Snarere er det nok litt "mann med hatt"-assosiasjoner knyttet til dette merket.

Men det finnes unntak. De nyere modellene som er ekstra potente har fått betegnelsen OPC - som står for Opel Perfomance Center.

Og én ting er i alle fall sikkert - her blir det ikke spart på kreftene. For eksempel får familiebilen Vectra stasjonsvogn med 2,8-liters motor, 256 hk og forhjulstrekk. Da er det bare å klamre seg fast i rattet når du skyter fart ut av lyskrysset!

Vectra er på mange måter forgjengeren til dagens Insignia. Den siste generasjonen hadde rukket å vokse til å bli en stor bil. 

Det gjelder særlig stasjonsvogna - som både har et svært romslig bagasjerom (530/1.850 liter) og god plass i baksetet.

Vectra OPC stasjonsvogn er rask og komfortabel, men den er ikke er leken i svingene og understellet sliter med å plante kreftene i bakken under hard akselerasjon.
Vectra OPC stasjonsvogn er rask og komfortabel, men den er ikke er leken i svingene og understellet sliter med å plante kreftene i bakken under hard akselerasjon.

Les også: Prissjokk: Blir nesten 100.000 kroner billigere!

Facelift er viktig

Nordmenn foretrekker som kjent stasjonsvogn - og bilen vi har funnet er nettopp det. OPC-modellene var dessuten tilgjengelig i en egen blåfarge, noe denne bilen har. For å pynte litt ekstra er det hvite felger.

Ettersom det er snakk om en 2006-modell, har den fått den viktige faceliften, som gjør at fronten ser langt mer moderne ut enn den gjør på de eldre modellene.

Nyprisen i Norge var i 2006 godt over en halv million kroner, mens bil vi har plukket ut har en prisantydning på 249.000 kroner etter 124.000 kilometer.

Men her er det nok rom for litt pruting, for dette er ikke de mest ettertraktede bilene på markedet.

Les også: 700 nordmenn bestilte denne Opelen usett!

Understellet ikke helt på G

Vanligvis ville vi nok anbefale automatgir ved kjøp av en kurant familiebil - men akkurat på denne ville vi helt klart gått for å gire selv. Det passer den potente motoren bedre - og automatgiret stjeler en del av effekten.

God plass i baksetet - og et svært romslig bagasjerom.
God plass i baksetet - og et svært romslig bagasjerom.

Dessverre var ikke Opel like grundige med understellet som de var med motoren. Det gjør at fronten "hopper" en del under sterk akselerasjon, og som tidligere nevnt, her gjelder det å holde seg fast i rattet om du skal ha kontroll.

Klikk for å se hele annonsen

Må tenke annerledes

Men om du velger å glemme det at denne store, tunge stasjonsvogna forsøker å være en sportsbil, og heller tenker på den som en uvanlig potent familiebil, så begynner den å gi litt mer mening.

0-100 km/t er gjort på 7,1 sekunder, men viktigere er kanskje å vite at du kan foreta forbikjøringer uten å bruke halve dagen. 

Trist innvendig

Forbruket er ikke helt på dagens nivå. Ved blandet kjøring er oppgitt forbruk på over literen - og småkjøring blir naturligvis også ganske kostbart.

Opplevd kvalitet, og premiumfølelsen, er nok ikke på det nivået mange forventer. Det er rett og slett litt trist interiør, med mye plast. 

Men OPC-utgaven har i alle fall skikkelige Racaro sportsseter i skinn, alupedaler og noen stylingdetaljer som løfter helhetsinntrykket.

Vi synes i alle fall dette er bra med bil for pengene: En småtøff familiebil, med mye krefter og god plass.

Les også:Unik versting til salgs for halv pris