Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Retro-trenden innen bildesign slo inn over oss med full tyngde da vi begynte å nærme oss årtusenskiftet. Da ble alle en smule nostalgiske, og dermed ga økonomene også klarsignal for en del prosjekter som garantert hadde stoppet opp som konseptbiler ellers.

Chevrolet HHR er en av dem - og også en av de som kom senest på banen.

Skulle konkurrere med PT Cruiser

Flerbruksbilen, som i fremtoning minner litt om Chevrolet Carryall Suburban fra 1930- og 1940-tallet, minner også betydelig mer om en annen moderne retro-bil, nemlig Chrysler PT Cruiser. Og det er nok ikke helt tilfeldig.

Les også: Dette BMW-konseptet tar retro-begrepet til nye høyder

Chryslers retro-påfunn fikk mye blest, og ble en umiddelbar salgssuksess i USA - og også en del andre markeder. Men fra den kom rundt årtusenskiftet, forsvant nyhetens interesse etterhvert. Det hjalp ikke at man bygget både sportsversjoner og todørs cabrioleter på det samme konseptet.

HHR var aldri ment å være noen kostbar bil i USA, så plastikk-følelsen er der. Men LT-versjon gir i det minste skinninteriør og greit utstyr, og setene ser behagelige ut. Foto: Finn.no
HHR var aldri ment å være noen kostbar bil i USA, så plastikk-følelsen er der. Men LT-versjon gir i det minste skinninteriør og greit utstyr, og setene ser behagelige ut. Foto: Finn.no

Chevrolet kastet seg inn i kampen om disse kundene litt senere. Deres HHR ble lansert som 2006-modell, akkurat da entusiasmen rundt Chryslers PT Cruiser begynte å kjølne. Litt hjulpet av at den var noe større, og dermed litt mer anvendelig, fikk Chevroleten en grei start på bekostning av Chrysleren, men bare fem år senere var det kroken på døra for dem begge.

Kom aldri til Norge - egentlig

Mens Chrysleren ble markedsført med fynd og klem også i Norge, har det vært langt mellom hver gang vi har sett en Chevrolet HHR her hos oss. Noen få finnes imidlertid takket være entusiaster som har importert dem selv, og begrenset marked gjør at man kan gjøre et kupp om man er heldig.

Les også: Halvgammel retro-bil kan være et skikkelig bruktkupp

Bilen på bildene er en av to som i øyeblikket ligger til salgs på finn.no, og selv om det er vanskelig å mene noe om prisnivået på en så sjelden bil, så er det mye som tyder på at den er priset for å selges raskt når den andre annonserte koster nesten det dobbelte.

Retro-designet er komplett, med runde, små lykter bak, og profilerte skjermer også rundt bakhjulene. Foto: Finn.no
Retro-designet er komplett, med runde, små lykter bak, og profilerte skjermer også rundt bakhjulene. Foto: Finn.no

Denne knall røde 2006-modellen kan du nemlig sikre deg for 185.000 kroner, og med litt over en «runde» på kilometertelleren skulle den ikke være på langt nær utslitt, heller.

Se annonsen her:

Kan være mye bil for pengene

For den prisen får du en bil med utstyrsnivå LT, som på chevroletsk pleier å bety «akkurat så mye påkostet at skinn og litt snacks er med» - uten at vi kjenner helt til detaljene for akkurat HHR. I tillegg til nettopp skinninteriøret nevnes setevarme, soltak og stereoanlegg med AUX-inngang i annonsen, ting som bør bidra til at bilen føles både behagelig og moderne - på innsiden, i hvertfall.

Dessuten er denne bilen visstnok en såkalt «Spring Edition», som er et begrep som fra tid til annen dukker opp hos flere amerikanske fabrikanter: Det medfører gjerne utstyrspakker innbakt i prisen for å få unna usolgte biler på vårparten, når kundene begynner å vente på at neste årsmodell skal komme til høsten.

Hva som ligger i dette på akkurat denne bilen er uvisst. Mange av disse utstyrspakkene blir installert hos forhandler, på biler som allerede er i forretningen, men her skal takrails og tofarget skinninteriør være en del av pakken, dermed har den nok blitt spesifisert slik fra fabrikken.

Du blir fort midtpunktet i gjengen...

Kjøper du en slik bil er du nok ikke av typen som helst vil forsvinne i mengden, og du må nok regne med noen nysgjerrige samtaler på bensinstasjonen - og i familieselskaper. For de som oppdager at det faktisk ikke er en PT Cruiser du har kjøpt deg, vil trolig aldri ha sett en slik i virkeligheten før - i hvertfall ikke her i landet.

Les også: Dodge Durango - denne bilen kan ruinere deg på rekordtid...

De som rister aller hardest på hodet vil kanskje mildne litt når du forteller at bilen har helt normal forhjulsdrift, og at den har en ytterst beskjeden rekkefirer på 2,2 liters volum med 146 hester. Det gir ingen sportsbilprestasjoner, og definitivt ikke noe klassisk amcar-brøl fra eksosanlegget, men så klarer den seg også på nøyaktig literen per mil ved blandet kjøring, ifølge brosjyretallene.

Suburban har alltid vært bygget på light truck-understell, og dermed en langt kraftigere bil. Men denne 1951-modellen er åpenbart en av de som har inspirert designerne som tegnet HHR. Foto: GM
Suburban har alltid vært bygget på light truck-understell, og dermed en langt kraftigere bil. Men denne 1951-modellen er åpenbart en av de som har inspirert designerne som tegnet HHR. Foto: GM

Ikke oppsiktsvekkende i noen retning, kanskje, men med forholdsvis liten motor i kombinasjon med automatgir og «retro-inspirert luftmotstand» kunne tallet fort sett styggere ut.

Mye Zafira under skallet

Fornuften i det hele forsterkes av interiøret, som var bilens sentrale innsalgsargument i USA. Den firkantede formen gjorde at plassen innvendig var god, og aktive familier satte pris på ting som flatt nedfellbart baksete - og faktisk også et passasjersete foran som kunne foldes sammen når det skulle fraktes mye last.

Skulle noen mene at du er i overkant eventyrlysten som tør satse på noe slikt, kan du jo avslutte diskusjonen med å fortelle at HHRen under skallet deler svært mye med Opel Zafira. Og da snakker vi jo brått om ytterpunkter med hensyn til hvor mye moro man får for pengene…

Les også: Zafira Tourer Concept - dette er bilen for de mer forsiktige