Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Nordens største samkjøringstjeneste kommer til Norge. GoMore har etablert seg i både Danmark og Sverige - og har fått over 130.000 brukere.

Nå vil de bygge seg opp her til lands også - og ambisjonsnivået er høyt. Målet er å få 30.000 medlemmer allerede i år - og på den måten bidra til at flere kan reise billigere gjennom å "haike" med andre som skal reise til samme sted.

- I tillegg til å være besparende er jo dette også både miljøvennlig og langt mer sosialt enn å sitte i bilen alene, mener en av gründerne bak tjensten, Matias Møl Dalsgaard.

Matias Møl Dalsgaard er en av gründerne bak GoMore.
Matias Møl Dalsgaard er en av gründerne bak GoMore.

Les også: Helt vanlig familiebil koster deg 100.000 kroner i året

Lovende interesse

Foreløpig har de såvidt lansert tjenesten via Facebook - men interessen er ifølge Møl Dalsgaard lovende allerede.

- Det har blitt tilbudt 148 turer allerede den første uken. Så snart vi får startet med mer markedsføring forventer vi mye mer aktivitet, slik vi har sett i Sverige og Danmark, sier han.

På sikt er målet 300.000 norske medlemmer i løpet av de tre første årene - og 1.000 passasjerer om dagen.

- Så snart vi har 5.000 medlemmer har vi den kritiske massen som trengs, for å kunne være et reelt, billigere alternativ til offentlig transport, sier Møl Dalsgaard.

Koordinerer turer

Tanken bak er altså å få folk til å koordinere bilturene sine - slik at de kan sitte på med hverandre i stedet for å kjøre alene.

GoMore sine medlemmer logger seg på og tilbyr enten folk å sitte på i forbindelse med turer de skal ha, eller søker opp aktuelle turer for å sjekke om de kan sitte på med andre.

Det finnes også en oversikt med ulike events, der en kan sjekke hvorvidt det er noen som skal kjøre og tilbyr plass.

Les også: Dette har vært bilen til Kong Harald!

Privat bilutleie

Samkjøring baserer seg kort og godt på å sette privat bilkjøring i system.
Samkjøring baserer seg kort og godt på å sette privat bilkjøring i system.

Brukerne, både sjåfører og passasjerer, kan få karakterer utifra hvordan turen har gått, og det hele er basert på Facebook-profiler.

Det er også mulig å leie ut, eller leie andres private biler på GoMore. Tanken bak dette tilbudet er at om bilen likevel står mye stille, så kan du heller leie den ut og tjene penger på den. 

Sikkerheten

Det å kjøre bil med fremmede er nok noe mange vegrer seg for. Dalsgaard mener at det at brukerne er registrert via Facebook - med fullt navn - er en viktig del av sikkerheten.

- På den måte unngår en anonymitet. Det er viktig. I tillegg legges det opp til at både sjåfører og passasjerer bedømmer både hverandre og turen. På den måten skapes sikkerheten sosialt sier han.

Brukerne kan også velge å kun bruke de som har opplyst om bilistens registreringsnummer og der det betales online.

Les også: Hvilken BMW gir meg mest oppmerksomhet?

København - Oslo

Når vi gjør et søk er det for eksempel en tur fra København (flyplass) til Oslo, via Göteborg. Sjåføren er en 55 år gammel mann som har jobb i Sandvika, og pendler strekningen hver 14. dag. 

Bilen han bruker er en Toyota Aygo - og basert på 58 ratings har han fått fem stjerner. Turen til Oslo koster 220 kroner - men om du vil hoppe av i Göteborg koster det 150 kroner.

Når vi sjekker er turen allerede fullbooket - det vil si med tre passasjerer, og siden bilen er av det heller kompakte slaget, er da bagasjeplassen sterkt begrenset. Men i utgangspunktet kan tjenesten også benyttes til frakt av for eksempel bagasje eller varer.

De som kjører kan også bestemme om de tar med dyr eller barn, om de tillater røyking, musikk eller vil snakke på turen.

Les også: Hva er verst for en bil - kilometer eller alder?

Slik får du presentert informasjon om både sjåføren, eventuelle medpassasjerer, om du kan ha med dyr eller barn på turen - i tillegg til prisen.
Slik får du presentert informasjon om både sjåføren, eventuelle medpassasjerer, om du kan ha med dyr eller barn på turen - i tillegg til prisen.

Gode historier

Det rapporteres stadig om gode historier om vennskap - og til og med kjærlighetshistorier som følge av å dele bil.

- Vi har mange gode historier, og noen av disse deles på vår Facebook-side. Hjelpsomheten er enorm, forteller Dalsgaard.

Så spørs det om litt trauste, innesluttede nordmenn er like positivite til en slik tjenste som våre mer utadvendte naboer i sør.

Les også: Slik kan drømmebilen bli din - selv om banken nøler