Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Land Rover hadde sitt å slite med når det kommer til driftssikkerhet allerede før de lanserte "baby-modellen"; Freelander på 90-tallet.

Men om det var ille før, så ble det langt verre etter at sistnevnte ble introdusert på markedet.

Det finnes knapt en bil som har slitt med mer problemer enn første generasjons Freelander - og selv om den ble produsert i flere år, klarte aldri Land Rover å få bukt med utfordringene underveis.

Les også: Dette er de beste brukt-SUV-ene

Begynte på nytt

I 2006 kom de imidlertid med en helt ny modell. Da gjorde de jobben grundig. - og begynte rett og slett helt på nytt.

Land Rover, som den gang var Ford-eid, brukt plattformen fra Volvo S80/Ford S-Max som utgangspunkt - og byttet dessuten ut alle motorene.

Nå var målet å kjempe mot etablerte modeller som blant annet BMW X3. Det var ingenting å si på ambisjonene med andre ord.

Les også: - Når en sånn kommer inn blir det nesten alltid bonus på oss

Litt glemt

Det ble imidlertid en trang fødsel for andre generasjon, og salget gikk tregt. Det har det fortsatt med siden, konkurrentene har blitt mange flere - og nå er Freelander 2 en glemt bil for mange.

Det gjenspeiles i bruktbilprisene. Ny kostet bilen vi har funnet på bruktmarkedet kostet rundt en halv million kroner da den ble kjøpt ny i Norge. Nå er 2006-modellen til salgs for 139.000 kroner - med lite skremmende 127.000 kilometer på telleren.

Med sort lakk og sorte felger ser den ganske så barsk ut også.

Motoren er den velkjente 2,2-liters dieselen på 152 hk.

Den har et blandet forbruk på 0,75 l/mil - og trenger 11,2 sekunder fra 0-100 km/t.

149.900 kroner er lite for en såpass moderne bil med firehjulsdrift.
149.900 kroner er lite for en såpass moderne bil med firehjulsdrift.

Klikk her for å se hele annonsen

Når det gjelder utstyr er det absolutt mye hyggelig å glede seg over - selv om skinn og navigasjon ikke er med.

Klima, cruisecontrol, hengerfeste, aux-inngang, bixenon, regnsensor, varmetråder både i front- og bakvindu og naturligvis det svært effektive 4x4-systemet er på plass.

Les også: Her kan du gå på en skikkelig smell

Bedre driftssikkerhet

Sistnevnte er nok bilens største fordel. Den kan nemlig ferdes i terreng som de aller fleste konkurrentene kan få angst bare av å se på.

En skikkelig habil off roader, med andre ord, og Land Rover-emblemet verdig.

Men selv om driftssikkerheten er langt bedre enn forgjengeren, det skulle da saktens også bare mangle, har den sine utfordringer.

For det første var som nevnt salget langt ifra imponerende. Det er tydelig at erfaringene fra første generasjon Freelander satt i hos mange.

Dessuten mangler den en del av premiumfølelsen som konkurrentene byr på.

Det er heller ikke en spesielt praktisk bil. Bagasjerommet er ikke særlig stort eller lett å utnytte. Gulvet blir ikke flatt når setene legges ned og baksetene kan ikke justeres i lengderetningen.

Les også: - Skulle nesten tro at forhandleren prøver å lure meg

Mye for pengene

Men la det likevel ikke være tvil: Som bruktbil byr denne bilen virkelig på mye bil for pengene. Særlig om du faktisk har behov for den ekstreme framkommeligheten.

Bilen vi har funnet er den helt klart billigste på finn.no - den er norsk, har full servicehistorikk og var sist på service i februar.

Freelander er en tøff, kompakt bil - med mye off road-teknologi.
Freelander er en tøff, kompakt bil - med mye off road-teknologi.

Den står til salgs i Nesbru, like utenfor Oslo, og har du tenning bør du ta kontakt raskt. Denne forsvinner nok fort ...

Les også: Noen biler skal du rett og slett styre unna