Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er mange som snakker om å kjøpe sommerbil til vinterpris - men her kan du gjøre et sommerkupp på en svært så heftig vinterbil.

BMWs 7-serie er tross alt flaggskipet - og bilen som i størst grad skal imponere med komfort og luksus.

Men den leveres dessuten med ganske så heftig motorisering. En av de grommeste har betegnelsen 740 d xDrive.

Jepp, det betyr firehjulstrekker med superkrefter!

Les også: Spar 1,3 millioner på luksus-Mercedesen

Mye bil for pengene

En slik bil er det vi har funnet på bruktmarkedet. 2011-modellen, som kostet rundt halvannen million kroner ny i Norge, har en prisantydning som nå ligger på 599.000. Fortsatt mye penger, men altså godt under halv pris, tross alt.

Den har riktignok rukket å gå nesten 100.000 kilometer, men likevel. Her er det fortsatt MYE bil for pengene...

Slik ser interiøret på BMW 7-serie ut. Med oppvarmet ratt, coupevarmer og varme i setene er det et godt og lunt sted å befinne seg på kalde vinterdager.
Slik ser interiøret på BMW 7-serie ut. Med oppvarmet ratt, coupevarmer og varme i setene er det et godt og lunt sted å befinne seg på kalde vinterdager.

Les også: Så billig kan du statusbil

Rå kraft

På vinteren kommer du garantert til å sette pris på at du har firehjulstrekk. 7-serie kan være litt forrædersk på glatt underlag, takket være bakhjulstrekk og høy vekt, men med xDrive på plass, kommer du opp de fleste bakkene. 

Særlig nyttig er det med 4x4 når du har en så stor motor som det er snakk om her. 740 d byr nemlig på intet mindre enn 306 hk - og siden det er diesel vi snakker om blir dreiemomentet smått vanvittige 600 nm!

Slikt blir det alvorlig fraspark av. 0-100 km/t koster unna på bare 6 sekunder blank.

Les også: Her er de mest ekstreme direktørbilene på markedet

Dagens 7-serie har et design som er langt mer "spiselig" enn det var på forrige generasjon.
Dagens 7-serie har et design som er langt mer "spiselig" enn det var på forrige generasjon.

Lavt forbruk

Selv om det er en bil på 5 meter, som veier inn til nesten 2,6 tonn, og med både automatgir og firehjulstrekk, klarer den seg med langt ifra skremmende 0,7 l/mil ved blandet kjøring.

Det sier ganske mye om hvor langt en har kommet når det gjelder å holde forbruket nede.

Les også: Her er en annen direktørbil på billigsalg

Garanti kommer godt med

Bilen er første gang registrert mot slutten av 2010. Det betyr at du ikke får fem års garanti, uansett om det er import eller ikke. Men forhandleren som selger den skriver i annonsen at bilen leveres med garanti - uten å spesifisere mer om hvor lenge den varer.

Men på en bil som koster en hel del mer en gjennomsnittet å reparere om noe skulle gå galt, kommer naturligvis dette godt med.

Klikk her for å se hele annonsen

Utstyrsbombe

Det mangler M-pakke på bilen vi har funnet - og akkurat det er det mange som nok vil savne.

Men den er særdeles godt utstyrt. 

Webasto, head up, adaptiv cruise control, ventilerte seter, soft close, dynamic drive, komfortseter og nøkkelfri-system er på plass, for å ta et lite utvalg av den lange listen over ekstrautstyr.

Så da er det vel bare å gjøre seg klar til en vintersesong på første klasse?

Det som er ekstra hyggelig for alle som vurderer å kjøpe direktørbil på bruktmarkedet, er at disse bilene faller MYE i pris på kort tid...
Det som er ekstra hyggelig for alle som vurderer å kjøpe direktørbil på bruktmarkedet, er at disse bilene faller MYE i pris på kort tid...

Les også: Sjekk prisforskjellen på denne bilen i Norge og Sverige

 

 

 

 

Laster inn forumet...