Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Den sjeldne og en gang så flotte Camaro Z28en har også RS-option, som betyr tøffe detaljer som skjulte hovedlykter. Nå slåss budgiverne om restene av det som en gang var en klassisk muskelbil. Foto: eBay
Den sjeldne og en gang så flotte Camaro Z28en har også RS-option, som betyr tøffe detaljer som skjulte hovedlykter. Nå slåss budgiverne om restene av det som en gang var en klassisk muskelbil. Foto: eBay

Muskel-klassikeren ble parkert etter bare seks år

39 år senere skaper rusthaugen budkrig på eBay.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Bilhistoriens høydepunkter har vel sjelden eller aldri vist seg å være nettopp det før etter noen år. Først når utviklingen går den gale veien, og spesielle modeller forandres, oppdager man hvor bra forgjengeren var.

Når det gjelder amerikanske muskelbiler fra den virkelige muskel-epoken på slutten av 1960-tallet var dette veldig tydelig. Det kom hele tiden stadig råere versjoner, samtidig som produsentene måtte tilpasse seg nye krav. Plutselig ble det klart at hensynet til miljø og forbruk ikke lenger kunne kombineres med enda morsommere biler.

Høydepunktet i muskel-epoken

En av bilene som ganske raskt ble stående igjen som et høydepunkt, var de råeste versjonene av Chevrolets «pony car» Camaro fra 1969. Det var den siste årsmodellen av det opprinnelige, slanke karosseriet, og det siste året før nye krav gjorde de villeste motorene stadig tammere.

Les også: Mustang Boss 302 var konkurrenten - denne har lidd samme skjebne

Mannen som kjøpte bilen på bildene ny, visste sikkert ikke at han hadde kjøpt en fremtidig klassiker da han tok ut sin 1969 Camaro Z28 fra forhandleren. Antagelig visste han det ikke da han parkerte den for godt med ødelagt motor i 1975 heller. For bilen ble stående - og har stått helt til nå!

1969 var siste året med Camaroens førstegenerasjons-karosseri. Den fikk en omfattende facelift før en helt ny Camaro kom i 1970. Foto: eBay
1969 var siste året med Camaroens førstegenerasjons-karosseri. Den fikk en omfattende facelift før en helt ny Camaro kom i 1970. Foto: eBay

Det blir omtrent som om du skulle kjøpt den råeste utgaven av en kompaktbil som for eksempel en Audi A3 eller en Ford Focus ny i 2008, fått ødelagt motoren på den i år, og så satt den bort for aldri å bruke den igjen. Sprøtt, ikke sant?

Satt bort i et uthus i Florida

Man kan selvsagt lure på bakgrunnen for at denne bilen ble stående og forfalle i et uthus et sted i Florida. For mannen hadde nok av sjanser til å ta frem bilen igjen og få den på veien: Han beholdt den nemlig helt frem til 2006, og på den tiden rakk nettopp Z28-utgaven av 1969 Camaro å oppnå skikkelig klassiker-status i hele muskelbil-verdenen.

Nå skal man selvsagt ikke spekulere i andres valg og prioriteringer, men en årsak kan selvsagt være at bilen på de seks årene hadde blitt brukt såvidt heftig at han kanskje ikke så seg råd til å gå løs på en restaurering.

Les også: ZL1 - dette er gjenfødelsen av en virkelig Camaro-legende

I tillegg til at motoren og girkassen var ødelagt - i hvertfall var de plukket ut av bilen da den ble satt bort, hadde bilen allerede ved seks års alder rukket å bli omlakkert fra den originale Cortez silver-fargen med brede, sorte Z28-striper over fronten, taket og bagasjelokket, og til en blå-lilla farge. Den har flasset så friskt selv mens bilen har stått helt i ro, at det umulig kan ha vært snakk om særlig grunnarbeid før den ble påført.

Uinteressant i 1975 - skaper budkrig som rusthaug

I 1975 var nok ikke en bensinslukende gammel Camaro veldig aktuell å koste på mye uansett hvor sjelden den var, men i ettertid har som nevnt denne situasjonen blitt veldig forandret. Men lagringen rakk samtidig å gjøre bilens tilstand enda mye verre, frem til andre eier kom inn i bildet og kjøpte den for så bare å trille den inn på et tørt lager frem til nå.

Lagringen har åpenbart ikke vært bra, men bilen bærer også preg av å ha levd hardt de seks årene den var på veien. Foto: eBay
Lagringen har åpenbart ikke vært bra, men bilen bærer også preg av å ha levd hardt de seks årene den var på veien. Foto: eBay

Det fremgår av annonseteksten når bilens andre eier nå skal kvitte seg med den på auksjonsnettstedet eBay: Her er det mye rust, nærsagt over alt i karosseriet, og kjøperen gjør lurt i å regne dette som et objekt der absolutt alt bør gjøres, advares det.

Les annonseteksten på eBay her:

Men bilen er altså interessant likevel, selv om motor og girkasse - og sikkert noe annet - mangler. For uavhengig av tilstanden er det en lite kjørt bil, som ser ut til å ha samtlige andre spesielle deler for nettopp Z28-modellen intakt. Og eksempelvis støtdemperne er til og med de samme som satt på bilen fra fabrikken.

Dermed er budgivningen allerede i gang - mildt sagt. Når dette skrives er det nesten 7 døgn igjen til auksjonen avsluttes, og det har allerede kommet inn hele 41 bud!

Kan bli din for 98.000 kroner

I øyeblikket er høyeste bud 11.700 dollar, eller knapt 72.000 kroner. Med den interessen som ser ut til å være for denne bilen bør nok de ivrigste spekulantene vurdere å klikke på «buy it now»-knappen ganske snart - førstemann som byr 16.000 dollar, eller 98.000 kroner, får den nemlig.

Bilen er en av de tidligste 1969-Camaroene, bygget andre uke i september 1968. Interiørfargen i rødt skal være sjelden på en Z28, opplyser selgeren. Foto: eBay
Bilen er en av de tidligste 1969-Camaroene, bygget andre uke i september 1968. Interiørfargen i rødt skal være sjelden på en Z28, opplyser selgeren. Foto: eBay

Da er det bare å begynne å sveise rust, pusse og lakkere absolutt alt, og forsøke å redde mest mulig av de opprinnelige delene. Mye av det som skilte versting-utgaven Z28 fra de øvrige Camaroene - som den større radiatoren, styringen med raskere utveksling, Hurst-skifteren til den firetrinns manuelle girkassen og skivebremsene foran - kan nok vise seg å være adskillig dyrere og vanskeligere å få tak i enn mer vanlige amcar-deler, dersom det må byttes ut.

Les også: Den ser ut som en Audi - men er noe langt mer spesielt...

Helt enkelt blir det sikkert heller ikke å finne korrekt motor. Men det må man, om bilen skal fremstå som en korrekt Z28. Og om den skal bli tilnærmelsesvis like morsom å kjøre nå, som den garantert var de seks årene den var i bruk.

Bygget for racing med "lett" motor

Z28-utgaven var utviklet for å kjøres i SCCA Trans Am-serien i amerikansk racing, en serie den dessuten vant nettopp dette året foran hovedkonkurrenten Ford Mustang Boss 302. Motoren i Camaroen var også på 302-kubikktommer, eller 5 liter, da reglementet for denne racingserien begrenset motorvolumet til nettopp det.

I tillegg til alt det andre må du på jakt etter korrekt firetrinns manuell girkasse og korrekt 302-V8 med mekaniske ventilløftere og passende tidskode for å få bilen autentisk. Foto: eBay
I tillegg til alt det andre må du på jakt etter korrekt firetrinns manuell girkasse og korrekt 302-V8 med mekaniske ventilløftere og passende tidskode for å få bilen autentisk. Foto: eBay

Z28-motoren var reservert kun for denne utgaven, som ble produsert i drøyt 20.000 eksemplarer. Den hadde mekaniske ventilløftere og et freskt oppsett med én av to mulige fireports forgassere, kunne bestilles med «cowl induction» av luft gjennom et aktivt panserscoop, og pustet ut gjennom et dobbelt eksosanlegg som i ettertid er blitt kjent som ett av GMs mest effektbyggende eksosanlegg noensinne.

Les også: Hadde du våget å kline til med en så tøff farge på bilen din?

På papiret så ikke Z28 ut til å være tøffest - Camaro kunne nemlig også leveres med big block-motor på 396 kubikktommer og 325 hester. Z28-modellens 302-smallblock med 290 hester så tammere ut. Men som med så mange andre muskelklassikere var effekten oppgitt langt lavere enn den i virkeligheten var.

Mer krutt under panseret enn fabrikken sa

Flere Z28-utgaver ble nemlig målt til rundt 400 hester i sin samtid. Og da er det kanskje ikke så rart at denne bilen bærer preg av å ha opplevd litt av hvert, selv i løpet av bare seks år på asfalten.

Uansett hvem som kjøper den, tipper vi den vil få roligere dager og bli tatt langt bedre vare på heretter.

Les også: Bilreklamen blir aldri like kul igjen som den var på 1960-tallet

Siste fra Broom forsiden

Populære klipp fra Broom:

Vis flere