Nå kommer folkelig sportsbil i TO helt nye utgaver

Dette har Ford aldri gjort før ...

Nye
Focus ST får i dag sin globale debut på Goodwood Festival of Speed i
Storbritannia - og kommer nå i to versjoner - både med bensin og diesel.
Nye Focus ST får i dag sin globale debut på Goodwood Festival of Speed i Storbritannia - og kommer nå i to versjoner - både med bensin og diesel.

Ford sin ST-modeller har lenge vært spreke, kjøreglade og folkelig priset alternativer til de litt mer trauste modellene i utvalget.

Mange vil nok påstå at den som er morsomst å kjøre av hele gjengen er Focus ST. Og nå kommer den i fornyet utgave. Fortsatt med 250 hk - men med et langt med ryddig dashbord enn tidligere, helt nytt infotainementsystem - og ikke minst en helt ny ST-modell med dieselmotor!

Det siste har Ford aldri gjort før. 

Les også: Brukt Focus ST: Går som et uvær, men pass på før du kjøper

Kjapp til 100 km/t

Focus ST sin første dieselmotor er den mest drivstoffeffektive og med laveste CO2-utslipp på noen høyytelses Ford-modell hittil; 2 liter, 185 HK, 0-100 km/t på 8,1 sekunder, forbruk 0,44 l/mil og et CO2 utslipp på kun 114 g/km.

For kunder som foretrekker bensin er svaret en 2.0-liters EcoBoost-motor med 250 HK som gir 0-100 km/t på 6,5 sekunder. Forbruket er her på 0.68 l/mil og et CO2 -utslipp på 158 g/km.

Solgt godt

Ford selv mener at de nye bilene leverer "en fantastisk balanse mellom ytelser, dynamiske egenskaper og eleganse" ifølge ansvarlig for produktutvikling hos Ford Europa Joe Bakaj.

Den sportslige nye 5-dørs- og stasjonsvognmodellene av Focus ST vil tilby sjåførassistanseteknologier og kommunikasjonssystemer som inkluderer SYNC 2.
Ford har solgt over 140.000 Focus ST i 40 land siden bilen ble lansert for første gang i 2002.

Les også: Kjøper bil utsett på nett - og sparer tusenvis av kroner

Forbedret kjøreopplevelse

Ford Team RS, som er ansvarlig for globale høyytelsesbiler i Ford, hadde forbedring av hele kjøreopplevelsen som hovedmålsetting for nye Focus ST.
Det sportslige hjulopphenget har nye fjærer foran og nye støtdempere med sportslig innstilling foran og bak.

I kombinasjon med krengningsstabilisatorene og bakfjæringen fra foregående ST- generasjon gir disse forbedringene enda mer dynamiske egenskaper.
Kalibreringen av den elektroniske servostyringen og de elektroniske kjøretøykontrollsystemene er endret for å innfri spesifikke sportslige krav.

Mye krefter på bare forhjulene

Med så mye effekt kan det tidvis være vanskelig å plante kreftene i bakken med bare forhjulstrekk å dra nytte av. Men Her har nå Ford gjort en ekstra innsats.
Blant annet er motorfestene spesielt konstruert for å stemme med ytelsene til nye Focus ST. I tillegg arbeidet Ford med Michelin for å utvikle et nytt 19-tommers dekk som kunne forsterke bilens dynamiske egenskaper, og gi bedre veigrep.

Begge motorene har 6-trinns manuell girkasse. Girutvekslingen er eksklusiv for ST og individuelt tilpasset den enkelte motor. Resultatet er rask akselerasjon i lavere gir og komfortable høyhastighetsegenskaper.

Les vår test av lillebror - Fiesta ST: Denne er makeløst morsom!

Sportslig eksteriør

Nye Focus ST har en sportsligere og mer aggressiv formgivning enn tidligere generasjoner, med dynamisk utformet motorpanser, slankere frontlykter og rektangulære tåkelys.
ST-karosseriet inkluderer også karosserifarget sideskjørt, diffuserelementer på begge sider av eksosrøret og en takspoiler bak som er optimalisert for aerodynamiske ytelser.
En ny mørk gråfarge som heter Stealth vil bli introdusert eksklusivt for ST.

Deep Impact Blue introduseres også til rekken av farger som allerede tilby på dagens ST - og disse er Tangerine Scream, Frozen White, Panther Black og Race Red.
- Focus ST har blitt meget populær blant Fords yngre kunder, og vi tror den nye modellen vil bli enda mer populær, sier Martin Smith, designansvarlig hos Ford Europa.

Recaro og færre knapper

Focus ST har et nytt interiør, som er mer oversiktlig og med et merkbart redusert antall knapper inne i kupéen.
Samtidig er sportsligheten godt ivaretatt, med blant annet seter utviklet i et samarbeid mellom Ford og Recaro.

Les også: Så mye sportsbilmoro får du for 99.000 kroner