– Nav har gått fra brukbart til elendig, rett og slett

Advokat Anders Andersen har jobbet med over tusen Nav-saker. Nå er han selv Nav-klient og oppdager at utallige klager fra hans tidligere klienter om Nav stemmer.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Riksrevisjonen slaktet onsdag Nav i en ny rapport.

Til tross for at Nav har iverksatt tiltak for å få flere i arbeid, er resultatet det motsatte.

Før tiltakene var 23 prosent i jobb etter to år. Etter tiltakene som ble satt i gang i 2010, var bare 20 prosent i jobb.

Det overrasker ikke advokat Anders Andersen som har jobbet med over tusen Nav-saker.

– Nei, det forbauser meg ikke. Det er satt inn altfor mye ressurser for å organisere Nav på en annen måte, fremfor å sette inn ressursene på bedre tiltak.

– Jeg vil si at det har gått fra å være noenlunde brukbart til å bli elendig rett og slett, sier Andersen til TV 2.

Han mener situasjonen har blitt verre etter Nav-reformen.

Og det mener Riksrevisjonen også.

Foss tror ikke på bedring

SLAKT: Nav-rapport viser at det går feil vei, ifølge Riksrevisor Per Kristian Foss.
SLAKT: Nav-rapport viser at det går feil vei, ifølge Riksrevisor Per Kristian Foss.
ERKJENNER: Bjørn Gudbjørgsrud, Tjenestedirektør i Nav, erkjenner at det fortsatt er mye å ta tak i. Foto: TV 2
ERKJENNER: Bjørn Gudbjørgsrud, Tjenestedirektør i Nav, erkjenner at det fortsatt er mye å ta tak i. Foto: TV 2
SKUFFET: Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) må skuffende se at Nav-reformen ikke fungerer som den skal. Foto: TV 2.
SKUFFET: Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) må skuffende se at Nav-reformen ikke fungerer som den skal. Foto: TV 2.

Under dagens presentasjon av Nav-rapporten var det ett ord som gikk igjen; slakt.

– Innsatsen fra 2010 til 2012 viser at det ikke er blitt en bedring, snarere tvert i mot, sier Riksrevisor Per Kristian Foss til TV 2. 

Hos Nav loves det atter en gang ytterligere bot og bedring.

– Vi jobber hver dag for å bli litt bedre og jeg føler at det går rett vei, men vi er enige med Riksrevisjonen i at det er mye å ta tak i fortsatt, sier Bjørn Gudbjørgsrud, Tjenestedirektør i Nav, til TV 2.

Riksrevisor Foss er skeptisk til Navs forsikringer om at alt skal bli bedre.

– Tror du på det?

– Ikke før jeg ser det, svarer Foss.

Ble selv Nav-klient

Da advokat Andersen fikk kreft i vinter fikk han selv kjenne på maktesløsheten hans klienter har fortalt om i møte med Nav.

De ville ta fra han sykepengene, men fordi han som advokat kjente til regelverket fikk han det han hadde krav på.

– Nå får jeg bekreftet det samme som jeg har hørt fra mange av mine klienter. At de blir møtt på en forferdelig arrogant og usympatisk måte hos Nav, forteller han.

Selv ønsker han å bli frisk slik at han kan fortsette å jobbe med Nav-saker igjen.

– Jeg har ikke mistet noe motivasjon, det har jeg ikke, sier han.

Skuffet arbeidsminister

Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) medgir at rapporten er lite oppmuntrende.

– Det er skuffende og ikke godt nok. Når det gjelder perioden 2010 til 2012 så viser den også at den forrige regjeringen har forsømt seg og at det har gått fra vondt til verre, sier Eriksson til TV 2.

Ministeren har iverksatt en gjennomgang av Nav for å sikre at de blir bedre til å hjelpe
folk raskere tilbake til arbeidslivet.

– Vi har også startet arbeidet med forbedring og forenkling av arbeidsmarkedspolitikken for å sikre at folk får rett hjelp til rett tid, slik at vi får flere over i arbeid fremfor at de havner på trygd. 

Hvor fort skal du få Nav til å fungere skikkelig?

– Jeg er svært utålmodig, men vil også minne om at det tar tid å snu et stort skip.

Ekspertutvalget jeg har nedsatt kommer med sin første rapport 10. september og sluttrapport i mars neste år. Jeg vil starte arbeidet umiddelbart med å bedre Nav så fort jeg får tiltakene på bordet, sier Eriksson.