Nå får dette bilmerket dårligere garanti

Til gjengjeld blir bilene billigere.

Hyundai gjør forandringer som vil få følger for norske kjøpere.
Hyundai gjør forandringer som vil få følger for norske kjøpere.

De første Hyundai-bilene rullet i land på norsk jord i 1992. Det tok et par år - og så løsnet det. Skikkelig.

Sonata ble veldig populær som taxi, Elantra som kompakt familiebil, H100 og senere H1 som billig varebil - for ikke å snakke om lassevis med fargerike Accenter.

Opp som en løve…

Allerede etter 5 år rullet det 20.000 Hyundai på Norske veier. Siden har det gått både litt opp og litt ned. I det siste mest ned, til tross for fabrikantens ambisjoner om å bli stor. Skikkelig stor. Vi snakker topp 5 i verden.

Siste år ble absolutt ikke noe godt år for Hyundai i Norge. Salget sank kraftig, omsetningen gikk ned med 25 prosent – og resultatet før skatt endte på minus 117 millioner kroner, skriver bransjenettstedet Bilnytt.no.

Katastrofe-år for Hyundai i Norge

Slik kan man ikke sitte stille og se på. Det gjør heller ikke Hyundai. De tar grep. Store grep.

Garanti fra 7 til 5 år

Ett av grepene er dette med garanti. For ikke lenge siden lanserte Hyundai 7 års garanti – slik som konsernbroder Kia.

Nå vil Hyundai gå tilbake på dette, og igjen tilby 5 år - men med ubegrenset kjørelengde.

- Det har vist seg at 7 års garanti har begrenset effekt i markedet, og gir liten merverdi i forhold til hva ordningen koster organisasjonen på kort og lang sikt.

- Med 5 år med ubegrenset kilometer har vi fortsatt et av de beste garantiprogrammene. Vi tilbyr også markedets beste bruktbilgaranti med i-Best programmet vårt. Det sier Hyundai-sjef Thomas Rosvold til Bilnytt.no.


Kutter priser

Som kompensasjon vil prisene reduseres med umiddelbar virkning. For de fleste modellene vil denne reduksjonen utgjøre mellom 5.000 og 10.000 kroner. Samtidig skal modellutvalget også reduseres betydelig.

Samtidig har Hyundai en del helt nye modeller på gang. Det kommer en helt ny i20. Også den kompakte SUV-en i35 kommer i ny utgave, samtidig som både i30, i40 og iX20 får facelift.

- Jeg vil tro at å gå til dette grepet har sittet langt inne for Hyundai, seier Brooms bilekspert Benny Christensen – som selv har lang fartstid fra Hyundai.

Les vår test av Hyundai i40 her

Dramatisk

- Det viser to ting. Både at det er dramatisk for Hyundai og ikke minst at de tar dette på alvor, forklarer klarer han videre.

- Hyundai har vært et litt "berg og dalbane-merke". Det har svingt mye både opp og ned. Og jeg tror de kan komme grusomt tilbake – nok en gang. Å få ryddet opp i modellutvalget er nok også viktig. Færre modeller og mer fokus på det man skal selge er viktig, tror han.

- Prisreduksjonen tror jeg imidlertid ikke har så mye å si. Om en bil koster 239.000 eller 232.000 kroner utgjør neppe den helt store forskjellen, men det er et viktig signal ut i markedet – om at man gir noe tilbake som en slags kompensasjon for bortfallet av to års ekstra garanti, avslutter Benny.

Hyundai Terracan: Hvorfor er den så rimelig?