Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Se for deg følgende scenario: Du er i et hyggelig lag. Blant herrene dreier ofte samtalen seg om biler, og du får følgende spørsmål: - Hva slags bil kjører du da? Og du svarer: - Jo, jeg er har en slik Rolls-Royce. Kona synes den er litt stor i parkeringshusene, men ellers er vi godt fornøyde med den...

Blant kuer og fiskesjarker

Jeg vedder på at vedkommende som spør blir litt rettere i ryggen med en gang. Alternativt ikke tror på deg - om du hører med blant oss vanlig dødelige.

Ikke så rart kanskje. Mange av oss nordmenn er jo født og oppvokst på grisgrendte strøk blant Massey Ferguson, sauer, kuer og fiskesjarker om man bodde langt nok vest... Så slik rikdom og luksus er man ikke vant til.

Det er vel heller ikke til å komme fra at mange av oss har hatt en drøm om å en gang få eie den myteomspunnende bilen. Nå kan faktisk den drømmen realiseres, og det for småpenger.

49.000 kroner!

Eller rettere sagt 49.000 kroner om du tar turen til Larvik og kjøper den hvite Silver Shadow-en fra 1969 som finnes der. Ikke har den gått langt heller. Bare 33.000 miles - eller drøye 51.000 kilometer.

Rolls-Royce til 49.000? Jo - det er faktisk sant! Faksimile fra finn.no
Rolls-Royce til 49.000? Jo - det er faktisk sant! Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og alle bildene her:

Det er vel en hake ved det hele tenker du kanskje. Ut i fra annonsen å dømme er det faktisk ikke det. Bilen ser pen ut, både utvendig og innvendig. Selgeren beskriver den også som "strøken" innvendig. Ut i fra det vi ser er det vanskelig å ta vedkommende på det.

Klassisk eleganse

Som seg hør og bør i en slik doning er der rikelig med mykt skinn, edelt treverk og myke tepper. Her snakker vi klassisk, tidløs eleganse, og god plass i baksetet. Selvfølgelig pryder "The flying lady" den majestetiske og aristokratiske grillen.

Les mer om The flying lady her:

At rattet er plassert på den fordømte (altså høyre) siden trekker nok noe ned. På den annen side - det er jo ikke direkte uvanlig på biler fra England.

I forhold til tidligere Rolls-Royce-modeller var Silver Shadow avansert og blant annet utstyrt med skivebremser og uavhengig hjuloppheng.

Den ble produsert i to generasjoner, Silver Shadow fra 1965 til 1976, og deretter Silver Shadow II fra 1977 til 1980. Bilen ble formgitt av Rolls-Royce sin sjefsdesigner, John Blatchley.

Motoren var en 6,2-liters V8-motor på 172 hestekrefter mellom 1965 og 1969, og en 6,75-liters V8-motor som utviklet 189 hestekrefter fra 1970 til 1980.

13 verdifulle Rolls-Royce funnet gjemt i et uthus

Avansert

Bilens mest avanserte detalj var et hydraulisk system, som ble produsert på lisens fra Citroën, som styrte avfjæringen og et tokrets bremsesystem. Dette sørget for at bilene var svært komfortable for sin tid.

Rolls-Royce Silver Shadow iriktige og herskaplige omgivelser. Illustrasjonsbilde.
Rolls-Royce Silver Shadow i riktige og herskaplige omgivelser. Illustrasjonsbilde.

Selgeren lover videre at denne bilen - som er norsk registrert - er god å kjøre, og at det meste virker som det skal. Akkurat den siste formuleringen oppleves som litt ullen, men tyder kanskje på at ikke absolutt alt er helt i vater - eller?

Småpenger...

På den annen side. Vi snakker under 50 lapper for en vaskekte Rolls-Royce Silver Shadow! Dette er Rolls-Royces mest populære modell noensinne. Mer enn 38.000 eksemplarer ble bygget inkludert alle RR-versjoner og Bentley-varianter.

Nå kan en av disse bli din - for småpenger! Hvis du ikke heller vil ha en Nissan Almera da. Men forvent ingen oppmerksomhet i sosiale sammenhenger om du går for sistnevnte...

Les vår test av Rolls-Royce Ghost her: