Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Ford har manglet et tilbud til de som er på jakt etter fullvoksen SUV i Europa. Som vi tidligere har meldt blir det en forandring på det når neste generasjon av Ford Edge er klar - og nå er det ikke lenge til.

Nå kommer nemilg den offisielle bekreftelsen på at alt er klart, og de som vil ha stor familiebil med robust karaktér og god bakkeklaring med den blå ovalen i grillen kan begynne å glede seg.

Mot slutten av neste år skal den være i salg, og det er litt tidligere enn man forespeilet til å begynne med.

Teknologisk legger man lista høyt med nye Edge. Både i den strukturelle oppbyggingen og utstyrsnivået.
Teknologisk legger man lista høyt med nye Edge. Både i den strukturelle oppbyggingen og utstyrsnivået.

Ny her, markedsleder i USA

Så får vi håpe at tidsplanen holder. Det har som kjent drøyet lenge og vært snakk om mange ubeleilige forsinkelser før neste Mondeo når våre breddegrader, til tross for at dens amerikanske søstermodell Fusion har vært i salg i USA en god stund allerede.

Les også: Mondeo - hele to år forsinket, men NÅ kommer den!

Edge er nært beslektet med nettopp Fusion og Mondeo, men er bygget som en helt ny bil fra grunnen av sammenlignet med tidligere Edge. For selv om modellen er ny for oss, har den vært på markedet i USA helt siden 2007.

Materialvalget skal være tilpasset for å gi bilen gode odds i konkurranse med etablerte premiummerker.
Materialvalget skal være tilpasset for å gi bilen gode odds i konkurranse med etablerte premiummerker.

For øvrig med stor suksess - og toppåret for salget av den nå utgående modellen der borte ble faktisk så sent som i 2013, opplyser Ford.

Tetter et hull - og blir flaggskip

Modellen kan bli viktig for Ford i Norge. Ikke bare som en toppmodell og fanebærer, men også på grunn av at den er noe så sjeldent som en modell i et klart definert marked, der produsenten ikke har noe å by på fra før.

Den minste SUVen EcoSport er foreløpig ikke lansert i Norge, men er en viktig modell på mange andre markeder. Mellomstore Kuga har en godt befestet posisjon, men får nå altså en ny og viktig storebror i Edge, når bilen er på plass i Norge og Europa mot slutten av 2015.

Grove, barske linjer skal gjøre Edge til en lett gjenkjennelig fanebærer for Ford også i Europa.
Grove, barske linjer skal gjøre Edge til en lett gjenkjennelig fanebærer for Ford også i Europa.

Og man setter seg hårete mål med modellen, hvis man skal tolke uttalelsene fra Fords toppsjef i Europa, Stephen Odell:

– Nye Edge vil ha mer plass for passasjerer enn større konkurrenter som koster vesentlig mer, lover han, og administrerende direktør hos den norske importøren, Steve Kimber, følger opp:

– Utseendet, komforten og sikkerhetsteknologiene i Ford Edge er fullt på høyde med SUV-modellene i den øverste klassen her i Europa, sier han.

Les også: Ford Excursion - kanskje den største SUVen som har vært solgt i Norge

Legger den teknologiske lista høyt

Det loves at bilen vil ha ting som adaptiv styring, aktiv støybekjempelse og 180 graders kamera i fronten når den kommer til Europa. Den blir også tilgjengelig med fjernbetjent bakluke, Fords SYNC 2 stemmestyring-system, adaptiv cruise control, oppblåsbare setebelter, filskiftvarsler, trafikkskiltgjenkjenning og mye annet.

Edge er nært beslektet med Fusion, som i Europa heter Mondeo. Størrelsesmessig lover den å gi vel så mye tumleplass som mange konkurrenter.
Edge er nært beslektet med Fusion, som i Europa heter Mondeo. Størrelsesmessig lover den å gi vel så mye tumleplass som mange konkurrenter.

Både oppbygging og materialvalg i karosseri og understell er valgt for å dempe støy og fange opp ujevnheter uten at det påvirker kjøreegenskapene, og man har også valgt dekk med omhu. Pressemeldingen lover sågar at «akustisk glass» er på plass, og da skulle man ikke ha oversett så mange andre områder med forbedringspotensial heller, tipper vi.

Spennende å se hvor prisen havner

Med så mye avansert teknologi, og med så uttalte mål om å konkurrere med de mest eksklusive, blir det svært interessant å se hvor Ford vil legge seg i pris. Det kan meget vel bli avgjørende for hvor godt den vil selge - uavhengig av hvor bra bilen faktisk blir.

Les også: Også VW har laget eksklusiv SUV med "folkelig" appell - Touareg

Motorprogrammet blir en nøkkel i så måte, i forhold til hvilket avgiftsnivå bilen blir utsatt for. Og her er det nesten overraskende nøkternt:

Edge vil nemlig komme til Europa med kun to motoralternativer. Begge versjoner av 2-liters Duratorq TDCi dieselmotoren - enten med 180 hester og 6-trinns manuell kasse, eller med 210 hester og 6-trinns automat. Den førstnevnte med 400 Nm dreiemoment, og den siste med 450 Nm.

Kun to forskjellige motoriseringer blir tilgjengelige i Europa. Begge med diesel, én med manuell og én med automatkasse.
Kun to forskjellige motoriseringer blir tilgjengelige i Europa. Begge med diesel, én med manuell og én med automatkasse.

Utslippet er på henholdsvis 149 og 159 gram CO2 per kilometer, noe som bør være godkjent for en så stor bil, og forskjellen på automat og manuell er altså ikke enorm.

Kommer i rett tid

Tipper vi rett vil det være automat-versjonen som man vil ønske å satse på - både for å bygge eksklusiv image rundt bilen, og fordi kundene gjerne ønsker det på en slik bil. Men igjen kommer det an på pris - en manuell og enklere utstyrt Edge vil måtte selge på god pris, og en luksuriøs automatgiret versjon vil måtte vise hva den er god for i konkurranse med mange veletablerte modeller på det norske markedet.

– I løpet av de siste årene har vi sett et dramatisk skifte blant kundene over hele verden, fra personbiler til SUVer. Vi kan med andre ord fastslå at dette er et korrekt tidspunkt for en større og mer «premium» SUV på toppen av vårt europeiske program, sier Steve Kimber.

Les også: Gammel status-SUV kan være gøy - men kan også koste skjorta