Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

 Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Vi må bytte ut vår Audi Q5 fordi det snart blir behov for bil med minst seks seter.

Vi vil veldig gjerne fortsette å ha SUV, men den må altså være større. Har sett på flere forskjellige biler, fra Mercedes R-klasse til Hyundai Santa Fe, men har landet på to modeller nå som vi liker godt. Det er snakk om Volvo XC90 eller Audi Q7. Snakker da om ca tre år gammel bruktbil.

Hvilken vil du anbefale av disse to? Må vi regne med at en såpass stor SUV er dyr å eie? Hilsen Halvor.

Benny Svarer: 

Hei Halvor. Her snakker vi om biler som mange storfamilier drømmer om. Store, rommelige SUVer med høy komfort og litt ekstra framkommelighet, selv om ingen av disse er i offroader-klassen.

Når vi snakker tre år gammel bruktbil, begynner også prisene å bli oppnåelige for mange, i praksis betaler du ikke mye mer for en av disse enn du gjør for en mindre og langt mer folkelig kompakt-SUV i ny utgave.

Q7 koster mer

Q7 eller XC90? Til tross for at jeg er gammel Volvo-mann ville jeg nok valgt Audien av disse to. Selv om du må regne med å betale en god del mer for den, men det synes jeg det er verdt.

Q7 er nemlig en betydelig mer moderne bil enn XC90. Komfort og kjøreegenskaper ligger flere hakk over, og ikke minst: Kvaliteten er langt bedre.

XC90 har vært belemret med en rekke feil helt fra starten, det merkelige er at Volvo aldri har klart å rydde skikkelig opp i det, selv om den har vært med oss i godt over ti år nå, før det neste år endelig er klart for ny modell med premiære i slutten av august. 

Det har nok blitt en del bedre etter hvert, men XC90 har slitt med noen svært gjenstridige ”barnesykdommer”. Mitt inntrykk er også at kvaliteten kan være veldig ujevn. Noen eiere opplever lite trøbbel, andre er på fornavn med verksmesteren og bruker store beløp i året på å holde bilen sin på veien.

Q7 har langt bedre kvalitet, og her kjenner jeg ikke til noen spesielle svakheter. Slik sett er den et ganske trygt bruktblkjøp.

Begge kan bli dyre å eie

Men NB: Du er inne på noe vesentlig når du spør om det er kostbart å eie biler som dette. For det er det nemlig. Du må være forberedt på servicekostnader som ligger et godt stykke over det de mer folkelige SUV-ene byr på. Det blir også fort veldig kostbart når noe går i stykker, det gjelder både delepriser og timepris på verksted.

Mitt evige mantra med god service- og eier-historikk gjelder - kanskje mer enn noen gang - på biler som dette. 

Dette er tunge biler som sliter både dekk og bremser kjappere enn mange andre. Du bør derfor ta høyde for dette og vite at du ikke bare har råd til å kjøpe, men også eie bilen.

Q7 er altså mitt valg, men du bør naturligvis prøvekjøre begge og gjøre deg opp din egen mening før du kjøper.

Lykke til!

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Røverkjøp på ukjent luksus-SUV