Hvilken passer best for deg?

Denne SUV-en mestrer det meste - men ikke alt.

Mercedes GLA er tilgjengelig både med sportslig AMG-pakke for asfaltjungelen, og med off road-pakke til turene utenfor allfarvei.
Mercedes GLA er tilgjengelig både med sportslig AMG-pakke for asfaltjungelen, og med off road-pakke til turene utenfor allfarvei.

Hva er dette?

Mercedes GLA er en bil det knyttes store forventninger til. Interessen er høy, og det forventes at rundt 900 nordmenn blir eiere av en GLA i løpet av året. Det betyr at den blir utsolgt.

Det er kanskje ikke så rart. Den passer på mange måter perfekt til den norske ønskelista - som en kompakt og prisgunstig firehjulstrekker - med en premiumlogo på panseret.

Vi var med på lanseringen av bilen i Tyskland, og har kjørt den der. Men nå har vi testet den grundig på norske veier, og kjerreveier. 

Her kan du lese inntrykket fra den internasjonale lanseringen

Hvordan er den å kjøre?

Til å være en litt høyreist bil, kjører GLA godt. Den har fint grep også i svingene, den kan kjøres aktivt og fikser samtidig ujevnheter i underlaget på en god måte. 

Uten luftfjæring blir det litt mindre sofistikert enn noen av Mercedes-kundene er vant til, men de fleste vil ikke tenke over det.

Styrefølelsen er bra, og girkassen fungerer helt greit, selv om vi i testbilene savner en sportmodus som er litt mer tilpasset aktiv kjøring.

Vi lar oss dessuten irritere av én ting når vi står i ro og over venter på en luke for å komme inn i rundkjøringer eller i rushtrafikken: Det er en forsinkelse fra du trykker på gasspedalen, til bilen faktisk beveger seg. Det er noe du må venne deg til, for å si det sånn...

Den kan leveres med standard-, sports- eller offroad-understell. Sistnevnte gir 30 mm ekstra bakkeklaring - mens sportsunderstellet er senket 15 mm.

Om du skulle ønske å utforske offroad-egenskapene til det ytterste, kan du bestille egen offroad-pakke. En skikkelig fjellklatrer blir GLA likevel aldri -  det mangler for eksempel lavgir. Men vi tipper svært få som kjøper denne bilen noen gang vil savne muligheten til å kjøre i mer ulendt terreng enn denne bilen er bygget for.

Her er en konkurrent - med fire ringer i grillen

Finest utenpå eller inni?

GLA er en flott bil - men vi synes helt klart at AMG-stylingen gir den et ekstra løft. Den grå testbilen forsvinner litt i mengden, mens vi har sansen for den røde, som gjør den til en tøff fargeklatt i en ellers monoton, norsk bilpark av grått, sølv og sort.

For øvrig er det nok mange som vil tro at du kjører en A-klasse - da likhetene er mange. Men det er ikke bare høyden som for forskjellig, GLA er også strukket i lengden. 

Innvendig er det enda mer likhetstrekk med tidligere nevnte A-klasse. Det er knapt noen forskjeller å nevne i det hele tatt.

Men det er heller ikke noe dumt slektskap å ta med seg. Det ser nemlig svært så bra ut, kvalitetsfølelsen er god - men helt på nivå med de dyrere Mercedesene er det ikke. Særlig om du ikke sørger for å pakke på med en god bunke ekstrautstyr.

Setene gir god sidestøtte, men vi savner sittepute som kan forlenges for å gi økt støtte under lårene. 

Vi gir seieren til eksteriøret - vel og merke om det har AMG-stylingen på plass.

Les også: Prisbombe med 4x4 og sju seter

Hvordan er plassen?

Den økte lengden har i all hovedsak gått til et større bagasjerom. Resultatet er at du nå har 421 liter til rådighet. Ikke størst i klassen, men nok til at du kan få med deg barnevogn eller en god porsjon bagasje på tur.

Du kan dessuten øke kapasiteten med 60 liter ved å justere ryggen på baksetet. Men det går naturligvis ut over komforten for de som måtte sitte der.

I baksetet er det greit med plass - og betydelig mer hodeplass enn i A-klasse. Men skulderlinjen på vinduene er høy, så barn vil nok ha litt begrenset utsikt. 

Blir GLA for liten? Sjekk testen av storebror her

Går den bra?

Begge testbilene er av typen 220 CDI - med 170 hk. Det er en motorisering som passer bilen veldig godt. Det gir 0-100 km/t på 8,2 sekunder. Absolutt sprekt nok - og med fin tilgang på krefter også ved lavt turtall.

Forbruket er imponerende lavt - og best i klassen - med 0,49 l/mil. Det skyldes blant annet start/stop-teknologi og den effektive 7-trinns automatgirkassen. Begge deler er standard på bilene med 4x4 i Norge.

Innstegsmodellen, 200 CDI med 136 hk, er heller ikke noen sinke. Den trenger 9,9 sekunder på samme øvelse.

Når det er sagt, så må vi tilstå at vår favorittmotorisering på denne bilen er den herlige 2-liters bensinmotoren som kommer i GLA 250. Men da begynner det jo plutselig å bli veldig kostbart også...

Les også: Nå har du råd til å kjøpe den - men har du råd til å eie den?

Hva er konklusjonen?

GLA er en multikunstner: Den er Mercedes rimeligste SUV, kjører nesten like bra som en personbil, byr på bra bagasjeplass, kan kjøres mer utenfor allfarvei enn de fleste av konkurrentene - og 220 CDI er dessuten klassens gjerrigste.

Dette er forståelig nok en pakke mange nordmenn gjerne vil ha. 

Noen vil nok kicke på at det tross alt blir kostbart etterhvert likevel, med bra utstyrsliste og 4x4. Dessuten mangler premiumfølelsen litt, sammenlignet med det Mercedes er kjent for.

Men det er viktig å huske at dette er ment å være en prisgunstig premiummodell - og det er den også!

Pluss: Gode kjøreegenskaper og lavt forbruk

Minus: Ikke helt samme kvalitetsfølese som på de dyrere modellene med stjerne på

Les også: Brukt SUV: Her er det bare å prute i vei