Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Gatebilmiljøet verden over trykket umiddelbart Fast & Furious-filmene til sitt hjerte i 2001.

Siden den gang har det bare ballet på seg. Den ene filmen har fulgt den andre, og alle sammen har opparbeidet seg legendestatus blant tilhengerne, selv om kritikerne på ingen måte har vært like imponerte hver gang.

I disse filmene brukes det stort sett biler som er stylet og bygget om til å bli helt unike. Det var også tilfelle i den tredje filmen i rekken, Tokyo drift.

Og det er fra nettopp denne filmen vi finner bilen som nå er til salgs - i Norge!

VIDEO: Sjekk sjeikens vanvittige off roader

Japansk chassisnummer

Bilen det dreier seg om er en 2006-modell Nissan 350 Z - som er en typisk gatebil, med bakhjulsdrift og sterk motor. Opprinnelig sørger 3,5-literen for 280 hk.

Det som er litt spesielt, utover historikk, styling og tuning som vi skal komme tilbake til, er at dette er en bil med japansk chassisnummer og rattet på feil side.

Dette kan gjøre at bilen blir vanskelig å få registrert på norske skilter.

Nå kan du få en ekte filmstjerne i garasjen!

Det er også mye av forklaringen på at prisantydningen er på bare 199.000 kroner ...

Les også: Dette er racingbilen du kan levere i barnehagen med

Stjerne

I filmen har bilen en fremtredende rolle, og blir kjørt av rollefiguren Morimoto, en god gammeldags "bad guy". Den figurerer også på filmplakatene.

Det er med andre ord en bil som millioner av mennesker verden over har et forhold til - og som har stjernestatus blant gatebilentusiaster.

Les også: Denne bruktbilen byttes i 70 brett med øl

Ombygd

Bilen ble hentet til Norge i 2008 - sammen med en Mitsubishi EVO fra samme film.

Siden har den stått lagret og vært ubrukt. Den framstår i følge annonsen eksakt slik den gjør i filmen. Det vil si at den har den helt spesielle motivlakken, Top Secret styling-pakke, Top Secret Wide Body-utbygging, 3-delte Volk Racing-felger, NOS-anlegg, Brembo-bremser, Magnaflow Performance eksosanlegg og Recaro stoler.

Bakakselen har 100 prosent sperre, men original bakaksel medfølger.

Bilen blir først forsøkt solgt i Norge - men planen er at den også skal legges ut på eBay. 

Les også: - Denne drar damer

Fikk mye skryt

350 Z er en litt glemt bil på bruktmarkedet - til tross for at den fikk en svært god mottakelse av en samlet motorpresse da den dukket opp.

Noe av forklaringen på at den nok ikke solgte så bra var prisen. Særlig i Norge ble den hardt straffet av avgiftsnivået - og endte opp med en prislapp på rundt 800.000 kroner.

Selv om kjøreegenskapene er glimrende, driftssikkerheten vel ivaretatt og eierkostnadene er lave, var nok det mye penger å betale for en Nissan.

Men Z-modellene til Nissan har lange tradisjoner. Eventyret startet allerede i 1969.

Da lanserte de sin 240 Z, som kanskje er den japanske sportsbilen med størst klassiker-status.

Akkurat nå ligger det sju 350 Z til salgs på bruktmarkedet i Norge - og bilen vi omtaler her er den billigste. Prisene går fra 200.000 til 379.900.

(Takk for tipset, Tobias! :)

Se hele annonsen her

Bilen som nå ligger til salgs i Norge ble kjørt av karakten Morimoto.
Bilen som nå ligger til salgs i Norge ble kjørt av karakten Morimoto.

Dette er forøvrig ikke første gang at en filmbil selges i Norge ...