Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Peugeot 508 skulle gi en ny vår til Peugeot-salget. Men slik gikk det ikke. Etter en brukbar start stoppet det ganske brått opp - og nå er bilen som hadde premierevisning høsten 2010 blitt mer eller mindre glemt på nybilmarkedet her i Norge.

Med en ganske omfattende facelift, er målet at den igjen skal plantes på bilkartet.

Les også: Så billig kan du få stor familiebil

Bure være "Norgesfavoritt"

På verdensbasis er det solgt 370.000 eksemplarer av 508 i de tre ulike karosserivariantene du kan få den i: Sedan, stasjonsvogn og den litt røffere crossoveren RXH.

Egentlig er det mye som skulle tilsi at særlig RXH-en skulle være en storselger blant stasjonsvogn-, 4x4- og automatgirelskende nordmenn. Mye utstyr og sterk, miljøvennlig motor og en svært gunstig pris har den også - men likevel er den altså ingen storselger ...,

Offroad-utgaven RXH.
Offroad-utgaven RXH.
Helt nye lykter, nytt panser, pyntelister og ny grill er blant omfattende endringer på fronten.
Helt nye lykter, nytt panser, pyntelister og ny grill er blant omfattende endringer på fronten.
Slik ser dagens 508 ut.
Slik ser dagens 508 ut.

Les også: Kvalitetsundersøkelse: Dette er de verste bilene i hver klasse

Mye nytt

Våre tester av 508, både vanlig stasjonsvogn og RXH-utgaven, konkluderer med at bilen er svært bra. 

Men det er mange om beinet i denne klassen - og de siste årene har det kommet flere.

Nå blir imidlertid 508-en vesentlig friskere å se på - med et nytt og stilig design. Panseret er nytt, lyktene er helt annerledes, og det samme gjelder frontfangeren.

Hekken på sedanen får nye lykter og pyntelister - men det på stasjonsvognutgaven blir marginale forskjeller.

Les hvorfor vi mener Peugeot 508 RXH er "den perfekte Norgesbilen"

Gjerrige og sterke motorer

På motorsiden er det en rekke gjerrige alternativer å velge mellom. Blant annet kommer det en ny bensinmotor på 165 hk. Her er CO2-utslippet kun 129 g/km - mot 144 g/km på dagens modell, som dessuten har 9 hk mindre ...

Det er også to sterke dieselvarianter - enten på 150 eller 180 hk.  Også disse imponerer med lave utslipp - med kun henholdsvis 105 gram og 11 g/km.

Les vår test av Peugeot 508 stasjonsvogn her

Ny skjerm

Innvendig skjer det også viktige ting. Den gamle infotainmentskjermen er byttet ut med en ny, stor 7" touchskjerm. Dette blir standard på alle modeller.

Og som i lillebror 308, flyttes en god del knapper bort fra dashbordet og integreres i skjermen i stedet.

Her får du nå også muligheten til å koble opp diverse Apper, og ikke minst tilgang til ulike nettjenester.

Du kan bestille den nye bilen i august, og de første bilene vil ankomme Norge i september. For øvrig kommer alle karosserivariantene samtidig.

^

Les også: Disse nybileierne er aller mest fornøyd