Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et bilde sier mer enn tusen ord, sies det. Ikke helt uten grunn.

Ta en titt til på bildet over. Man kan nesten kjenne at luften dirrer av hete. Den magiske lukten av svidd gummi fra smale radialdekk og av bensin med høyt CO2-innhold, for ikke å snakke om lyden. Lyden av topptrimmede motorer som skal ut på racerbanen og måle krefter mot likesinnede...

La blikket også sveipe over menneskene på bildet. På klær, frisyrer og solbriller...

Start nr.15

Bildet er fra 1957 og er tatt på Nassau racetrack i USA. Selvfølgelig er det den hvite Corvetten med de røde felgene med start nr. 15 midt på bildet som er målet med bildet - som garantert er tatt med et kamera som ikke er digitalt.

2014 Chevrolet Corvette: En ekte legende blir ny

Nå er bilen - som har vært forsvunnet i 46 år -  dukket opp igjen. Og den er til salgs på amerikanske e-bay. Til en pris som garantert vi overraske deg. Mer om det senere. Vi tar grunnen til det hele først.

Originalannonse fra 1957
Original annonse fra 1957

Extraordinary

Dette er en bil som i Corvette-kretser omtales som "extraordinary". Heller ikke det uten grunn.

Dette er nemlig en fabrikkbygget race Chevrolet Corvette. Den skal være den første offisielle bilen med det den gang helt nymotens ramjet fuelinjection-systemet på V8-motoren på 283 kubikktommer (4,6-liter). Med høyere kompresjon, andre stempler og annen kamaksel og sikkert en del andre oppdateringer, klarte man nå å klemme ut 283 hestekrefter av motoren. Det var sensasjonelt i 1957!

En hk pr cu in. 

Man hadde klart å nå 1 hestkreft per. kubikktomme. Noe også Chevrolet gjorde et stort nummer av i markedsføringen. (Selv om Chrysler hadde klart det samme året før...)

Det vaktestor oppmerksomhet da Chevrolet hadde utviklet et fule injection anlegg i allhemmelighet i 1957 og testet det ut på racerbanen - med stor suksess.
Det vakte stor oppmerksomhet da Chevrolet hadde utviklet et fule injection anlegg i all hemmelighet i 1957 og testet det ut på racerbanen - med stor suksess.

Corvette C2: Muskelbil ut i dagslyset etter 32 år

Unik racehistorie

Denne bilen ble brukt i flere billøp. Blant annet på legendariske baner som Sebring og Daytona

Nå skal det dog sies at racekarrieren ble ganske kort.Kanskje skal vi i dag være glede for det. Oddsen for å overleve og å bli gammel som racerbil er ganske liten.

Slik såbilen ut da den skiftet eier i 2004 og slik ser den forsatt ut. Foto: e-Bay
Slik så bilen ut da den skiftet eier i 2004 og slik ser den forsatt ut. Foto: e-Bay

Allerede i 1958 skifter bilen eier og det er samme mann som har eid bilen fram til 2004, da eieren på grunn av sykdom måtte kvitte seg med den.

Det er vedkommende som kjøpte den da som nå selger den videre. 

Se hele annonsen og alle bildene her: 

Komplett med alle unike deler

Den skal være helt komplett og med alle originale deler og også de unike og spesielle for denne bilen. Lakken her derimot en gang i løpet av tiden blitt overspøpyet med gullmetallik lakk.

Det skal etter sigende også være den eneste gjenværende eksemplaret av de fabrikkbygde race-Corvettene. En helt unik bil med andre ord.

Chevrolet Corvette C4: Den har gått 437 mil – på 30 år

6,5 millioner

Slik blir det stive priser av. Vi snakker om 6,5 millioner. Ikke kroner - men dollar! Altså nesten 40 millioner kroner. Har du planer om å ta den til Norge tilkommer 25 prosent moms på toppen av dette igjen. Vips - så står det 50 000 millioner kroner på prislappen...

Det er hevet over enhver tvil at bilen er ikke bare spesiell, men helt spesiell. Til tross for dette raser diskusjonen på forskjellige forum om prisen allikevel er for høy.

Budene strømmer inn ...

Mens diskusjonene raser strømmer budene inn. I skrivende stund er det hele sytten budgivere som gjerne vi ha kloa i den gamle, sjeldene racerbilen.

Med en slik respons tyder mye på at prisen er "riktig". Det er gamle regla om etterspørsel og pris gjelder tydeligvis fortsatt.

Chevrolet Corvette: Du kan gjøre et kupp på sportsbil-ikonet