Verditap: 1,5 millioner kroner!

Som ny var den forbeholdt de aller rikeste - nå er det endelig din tur.

Bak denne grillen skjuler det seg 12-sylindret motor som byr på 450 hk. Faksimile fra www.finn.no.
Bak denne grillen skjuler det seg 12-sylindret motor som byr på 450 hk. Faksimile fra www.finn.no.

Tyske direktørbiler skal kunne cruise på Autobahn i komfort og stillhet - men også brennkvikt, gjerne som et alternativ til å fly.

For ti år siden var det få biler som maktet å gjøre akkurat den øvelsen på en mer overbevisende måte enn en Audi A8 W12. 

Med 6-liters motor på 450 hk har den krefter i overflod, og i lang versjon er det dessuten plass som i en konsertsal.

Nå er nettopp en slik bil til salgs i Norge. Og med tanke på at disse kostet nesten 2 millioner kroner her til lands, er det ganske morsomt å se prisantydningen i dag ...

Les også: Dette er alt annet enn en vanlig familiebil

Rask - og ikke bare i starten

2004-modellen, som skal ha gått så lite som 134.000 kilometer, har nemlig en prisantydning på bare 359.000 kroner. Du får altså en helt rå luksusbil, til samme pris som en Golf!

Og ytelsene er i sportsbilklassen. 0-100 km/t på 5,2 sekunder er nok til å holde følge med det meste.

Dessuten drar du nok ifra enda flere når du bikker 200 km/t - for her butter det ikke før sperren på 250.

Les også: Denne råtassen knuste alle konkurrentene

Direktører og husets sjef

Egentlig var jo dette luksusflaket tiltenkt de høyest lønnede direktørene - i de mest prestisjetunge stillingene - med grått hår og dress.

Men nå kan det være en romslig familiebil om du vil - der det er sjefene i huset, altså barna, som virkelig har boltringsplass i baksetet.

Bra bagasjerom er det også - 500 liter er det plass til der. 

Les også: Byttet ut kake med Audi-råskinn

Bruker noe drivstoff

Men selv om du har råd til å kjøpe bilen, må du huske å sjekke at du også har råd til å bruke den. Forbruket lister seg pent og stille opp i literen på langkjøring, og det nesten uten at du rører gasspedalen i det hele tatt.

Men hvis du tar en forbikjøring med skikkelig gasspådrag, risikerer du å tømme halve den 80 liters tanken. Nesten da ...

Vedlikehold, deler og service, jepp, alt sammen er dyrt. Og vær også forberedt på at luftfjæring på et eller annet tidspunkt innebærer en heftig påkost ...

Direktørbiler som begynner å bli billige er alltid hyggelig - men det er nesten så du trenger en direktørlønn for å holde de gående også ...

Les også: Sjekke denne Audi "tidsmaskinen" fra 1976

Mye utstyr

W12-modellene er ellers alltid godt utstyrt - selv utifra dagens målestokk. For eksempel er det firesoners klimaanlegg, navigasjon, telefon, parkeringssensorer foran og bak, TV, xenon, luftfjæring og nøkkelfri adgang og start.

Nåværende eier har dessuten senket den, og montert konkave 20" felger.

Om du legger 20.000 kroner til på bordet, skal du også kunne få med vinterfelgene - også de i 20" størrelse. 

Klikk her for å se hele annonsen

Les også: Audi girer opp - og øker luksusen enda mer

Gunstig

Utifra motor og kilometerstand, er det ingen tvil om at bilen er gunstig priset. Så gjenstår det selvsagt å sjekke at alt er som lovet i annonsen. 

På slik biler er det naturligvis ekstra viktig å være nøye.

En positiv ting med Audi er at rust er et mindre problem enn på konkurrentene fra Mercedes og BMW, ettersom A8 var tidlig ute med aluminimumskarosseri.

Les også: Denne har naboen garantert ikke maken til