Dette har blitt en glemt bil i bruktmarkedet

Men det betyr ikke at den er er dårlig kjøp!

Daihatsu har trukket seg ut av Norge og Europa - det gjør at bilene deres også har havnet i skyggen av mange konkurrenter de siste årene.
Daihatsu har trukket seg ut av Norge og Europa - det gjør at bilene deres også har havnet i skyggen av mange konkurrenter de siste årene.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg kan få kjøpe en veldig fin Daihatsu Terios via en kamerat. Det er bilen til moren hans, hun har måttet slutte å kjøre bil og ønsker egentlig bare å bli kvitt den.

Den har ikke gått mer enn 38.000 kilometer og ser veldig fin ut, bortsett fra noen riper på støtfangerne. Er det en god bil for en student, tror du? Hilsen fra Julian.

Benny svarer:

 

Hei Julian. Rett på sak: Ja - dette er en bra bil for en student! Terios er en superfornuftig liten firehjulstrekker, med svært god byggkvalitet, lite feil og problemer.

Terios var egentlig veldig tidlig ut som mini-SUV, eller crossover som vi gjerne kaller det i dag. De siste årene har det kommet en rekke nye konkurrenter til denne klassen, og stadig flere bilkjøpere velger crossover, i stedet for mer tradisjonelle biler i småbilklassen.

Daihatsu fikk aldri til noe stort salg på det norske markedet. Det skyldtes nok både begrenset modellutvalg og få forhandlere. Men mitt inntrykk er at Daihatsu-eierne i veldig stor grad var og er fornøyd med bilene sine.

Det er et par år siden Daihatsu forsvant fra hele Europa. Offisielt sett var årsaken strengere krav, samt svekkelsen av euro mot yen. Men dette var nok vel så mye en taktisk avgjørelse på konsernnivå: Toyota har aksjemajoriteten i Daihatsu, og dette smaker av at de heller ville satse på sine egne modeller i Europa, framfor Daihatsus.

Copen: Her snakker vi sommerbil med sjel

Ta en sjekk

Men tilbake til Terios. Dette er en altså en kompakt bil, med lengde på nesten nøyaktig 4 meter. Du fikk den med to motoralternativer: 1,3- eller 1,5-liter. Da skjønner du kanskje at dette ikke akkurat var ment å skulle være noen racerbil. Her handler det om "tilstrekkelig" motorisering, og ikke mye mer.

Komforten husker jeg som overraskende god da bilen var ny. Understellet er ganske fast, uten å bli stivt eller stumpete. 

Plassen i kupéen er også god, fire voksne kan faktisk fint dra på langtur med denne. Bagasjerommet er ikke kjempestort, men på linje med lignende konkurrenter. Og det at bilen er såpass høy, gjør at du kan utnytte høyden fint når du pakker det.

Selv om bilen har gått kort, er det ikke dumt å få tatt en sjekk på den før kjøp. Når var siste service? Siste EU-kontroll? Ta en titt på papirer og kvitteringer som (forhåpentligvis) er på plass i hanskerommet. 

Hvis prisen er gunstig, er jeg absolutt ikke redd for å anbefale kjøp her!

Lykke til med Terios, hvis det blir dere to!

LES OGSÅ: Kroken på døra for Daihatsu

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Tro det eller ei: Denne Audi TT-en er hjemmelaget!