Denne tar innersvingen på de fleste superbilene

Til 208.500 kroner - hvordan tror du den klarer det?

Ford har puttet 140 hestekrefter under panseret på sin Fiesta - og samtidig tøffet den opp skikkelig utvendig.
Ford har puttet 140 hestekrefter under panseret på sin Fiesta - og samtidig tøffet den opp skikkelig utvendig.

Stadig større fokus på miljø har gjort at bilprodusentene de siste årene har lagt ned store ressurser på å utvikle ny motorteknologi.

Det handler om å få ned forbruk og utslipp og utviklingen går fort.

Ett eksempel på det er Fords 1-liters bensinmotor, som finnes i en rekke av konsernets biler. Det er ikke mange år siden en motor med så lite volum hadde vært uaktuell i en familiebil som Ford Mondeo. Nå er det virkeligheten - og det fungerer imponerende bra.

Fiesta ST - rett og slett makeløst morsom!

Sterkeste noensinne

Å hente ut 140 hestekrefter fra en 1-liters motor ville forresten også vært ganske utenkelig tidligere, men det er akkurat det Ford har gjort - og nå puttet denne motoren inn i småbilen Fiesta.

Dette blir dermed den sterkeste bilen med 1-liters motor som noen gang har vært til salgs. Faktisk leverer den nye 140-hesters  EcoBoost-motoren mer krefter pr. liter enn Bugatti Veyron og Ferrari 458 Speciale.

Vi kjøper en slik hvert annet minutt

Ni sekunder til 100

Den nye Fiesta-utgaven kommer i to versjoner, Ford Fiesta Red Edition og Black Edition. De to er  tilgjengelig i Race Red med høyglanslakkert sort tak og Panther Black med høyglanslakkert tak i rødt.

140-hesteren har blant annet 12 prosent mer effekt og en sportsligere kjøreopplevelse med 0-100 km/t på 9,0 sekunder - og toppfart på 201 km/t - enn samme motor med 125 hestekrefter. Forbruket er nede på 0,45 l/mil og 104 g/km CO2-utslipp.

De to nye modellene kan bestilles nå for levering senere i år. Startprisen er på 208.500 kroner.

Fiesta gikk ned i pris - nå blir det priskrig på småbil

 

Nybilen som er aller rimeligst å eie