- At ingen andre i verden har tenkt på dette før, synes jeg er veldig gøy

Dette kan rett og slett bli en verdensnyhet.

Dette skiltet er ikke som alle andre. Det er nemlig dynamisk. Nært, og fra denne vinkelen, ser man også sju-tallet. (Foto: Tom Erik Rønningen, Tønsberg Blad)
Dette skiltet er ikke som alle andre. Det er nemlig dynamisk. Nært, og fra denne vinkelen, ser man også sju-tallet. (Foto: Tom Erik Rønningen, Tønsberg Blad)

Det sier oppfinner og sivilingeniør Arne Skauge Johannessen fra Horten. Nå er skiltene testet en stund og så langt lover det bra, mener de involverte.

I åtte år har Johannessen holdt på med dynamiske fartsskilt. Skilt som på noen sekunder fylles med væske og skifter fra for eksempel 60 til 70, skriver Tønsberg Blad.

De ser ut som helt vanlige skilt, og skal hovedsaklig erstatte eksisterende skilt med undertekst for tidsstyrt hastighetsregulering, opplyser Statens vegvesen.

Solt

– Jeg er jo stolt av oppfinnelsen. At ingen i hele verden har tenkt på dette før syns jeg er veldig gøy, sier Johannessen til tb.no.

Skiltene har vært testet noen uker på Hortensveien, og så langt tyder det på at dette fungerer godt.

– Vi venter på konkrete veimålinger fra veivesenet. Men allerede ser vi at det er vesentlig bedre flyt i trafikken her, sier Johannessen.

Skiltene er programmerte, men kan også med tiden fjernstyres via Veitrafikksentralen.

Holdt 60 i 70-sonen

Ideen fikk jeg han da han kjørte sønnen sin til skolen på Jareteigen utenfor Tønsberg. Her var det skiltet 60, med et underskilt som fortalte at 60-sonen kun gjaldt mellom 08 til 16. Ellers i døgnet og i helgene var det 70 km/t på strekningen forbi skolen.

– Mange kjørte i 60 km/t her hele tiden. Man fikk ikke med seg at det var 70 her store deler av døgnet. Det førte til dårlig trafikkflyt til tider og nedbremsing til 60 fra 70-sonen man kom fra. Med mine skilt er det ikke noen tvil om det er 60 eller 70, sier oppfinneren.

Hortensveien forbi Jareteigen er en sterkt trafikkert vei. Nå som sommerferien nærmer seg slipper man også å sette et kryss over 60-skiltet, slik man gjorde med skiltene som sto der tidligere.

– Nå programmeres skiltet til å stå på 70 helt til sommerferien er over, sier Johannessen.

Veivesenet: – En glimrende idé

Oppfinneren ser for seg at skiltene kan brukes ved miljøfartsgrenser, der det utføres veiarbeid og der det altså er ulike hastigheter på forskjellige tider av døgnet. Veivesenet er også begeistret.

– Teknisk og funksjonelt fungerer dette utmerket. De bruker veldig lite energi. Dette er en glimrende idé, mener Reidar Jørgensen i Statens vegvesen, som har testet skilt-oppfinnelsen også før det ble satt ut langs veien.

Les også: – Først i verden med «skjelekamera»

Masseproduksjon

Skiltene testes også ut i Lier. Skiltene fylles med en væske for å «bytte» hastighet.

Nå kan det gå mot masseproduksjon, dersom myndighetene CE-godkjenner skiltene. Det betyr at de innfrir miljøkravene. Da kan skiltene bli å se i hele Norge og kanskje hele verden.

– Vi er klare for å masseprodusere disse skiltene. Etter hvert så skal vi se på eksportmarkedet. Dette er skilt med lave driftskostnader, sammenlignet med led-skilt, sier Stian Auen leder for samferdsel i firmaet Brødrene Dahl.

Skiltene er utviklet og patentert sammen med LSA AS.

– Disse skiltene kan også utvides med flere budskap, ikke bare to ulike fartsgrenser. De bruker minimalt med strøm. De koster noe mer å produsere enn vanlige skilt, men er billigere en led-skilt, sier Stein Klevan i LSA AS.

Les flere bilsaker i Tønsberg Blads motormagasin Kjør her

Les også: Klage på skiltfeil - slapp fartsbot