Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden

Denne kommer til å selge skikkelig dårlig

Men eierne vil i alle fall bli kjent med mange nye mennesker.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fjerde generasjon Subaru WRX STI (Subaru Tecnica International) ser ut som den kunne vært designet på ordre fra en 12 år gammel guttunge. Med en diger vinge på bakluka, luftinntak på panseret, brede hjulbuer og et skikkelig stylingkit.

Slikt kan fort bli sett på som på grensen til komisk. Overdrevent og vulgært. 

Men når Subaru gjør det, er det liksom helt greit. De har troverdigheten til å klare det, uten at det ser rart ut. 

Det har noe med historikken å gjøre. Bilkjennere vet at når Subaru gjør noe, er det ikke fordi det skal se så forbasket fancy ut, men fordi det har noe med funksjonalitet og kjøreegenskaper å gjøre. Det bruses ikke med fjærene unødvendig.

Når du har 300 iltre hestekrefter i som mer enn gjerne lar seg fyre opp, så kan det saktens TRENGES en vinge bak, som øker marktrykket - og et luftinntak på panseret som sikrer at temperaturen ikke nå kokepunktet. I hvertfall liker vi å tenke sånn.

Les også: Steffen sin Subaru holder følge med det meste

Mye oppmerksomhet

Vi synes dessuten stylingen gjør at den ser bra ut. Riktig så bra, faktisk. Dessuten skiller den seg ut. På testbilen savner vi bare "gullfelgene" som var et av kjennemerkene på tidligere modeller.

Bilen til venstre er en 2005-modell USA-importert Impreza WRX STI - også den har 300 hk, luftinntak på panseret og vinge bak ...
Bilen til venstre er en 2005-modell USA-importert Impreza WRX STI - også den har 300 hk, luftinntak på panseret og vinge bak ...

Det er forøvrig ikke bare Subaru-fansen som vet å sette pris på en WRX. Neida, på vår første tur møter vi for eksempel en hvit, BMW M3 sedan på motorveien like ved Sandvika.

Både sjåføren og passasjeren i den tyske sportsbilen er tydelig imponert der den ligger i fila ved siden av i rushtrafikken.

I det de svinger av for å forlate motorveien, kommer armen ut og en anerkjennende tommel opp fra sjåføren.

Like etterpå kommer en varebil kjørende bakfra. I det jeg legger meg inn for å slippe den forbi, merker jeg at den ikke er interessert. I stedet kjører den like bak og ved siden av. Også her sitter det to karer og er oppslukt av synet - og som vinker og gir tommelen opp.

Nye venner

I Norge har vi et spesielt forhold til Subaru WRX STI - takket vært innsatsen til Petter Solberg. Han vant WRC-rallyet i 2003. Til venstre katalogen til den nye modellen, til høyre den originale katalogen som fulgte med i 2005.
I Norge har vi et spesielt forhold til Subaru WRX STI - takket vært innsatsen til Petter Solberg. Han vant WRC-rallyet i 2003. Til venstre katalogen til den nye modellen, til høyre den originale katalogen som fulgte med i 2005.

For å gjøre en lang og hyggelig, historie veldig kort: Med denne bilen kan du raskt sikre deg en langt større vennekrets. For her er det mange som gjerne vil se nærmere på - og snakke minst snakke om bilen din.

Som de første i Norge, har vi fått anledning til å kjøre bilen på norske veier. Her kan du lese hva vi synes om den opplevelsen:

Se video: Dette må være verdens tøffeste slepebil

Avanserte kjøreinnstillinger gjør at du kan stille opp bilen til å være med på nesten hva som helst.
Avanserte kjøreinnstillinger gjør at du kan stille opp bilen til å være med på nesten hva som helst.

Kjøreglede: 5/6

Det merkes alt i det øyeblikket du trykker på startknappen, og 2,5-literen med pustehjelp fra en turbo, våkner til liv: Denne doningen mener alvor.

Et potent snerr først - så er det bare å dytte inn førstegiret, manuelt selvsagt, klamre seg fast i rattet og gi jernet. Sprinten opp til 100 km/t er unnagjort på bare 5,2 sekunder. Og du vil fryde deg hele veien! 

Joda, når du ser denne hekken, så skjønner du at det er snakk om noe litt utenom det vanlige.
Joda, når du ser denne hekken, så skjønner du at det er snakk om noe litt utenom det vanlige.

Lavt tyngdepunkt, permanent firehjulstrekk, avanserte chassis-innstillinger og en helt nydelig styrefølelse viser at selv om Subaru har takket for seg i rally-sirkuset, så vet de et par ting om å bygge spreke og kjøreglade biler fortsatt.

Det ferskeste medlemmet av STI-familien føler seg hjemme både på grus og asfalt. Du kan også velge hvor du vil fordele kreftene - for eksempel mest til bakhjulene. Slik vi liker best. Da slenger den med rumpa, stort sett kontrollert.

Og til tross for at understellet er stivere enn tidligere, så er det likevel fullt mulig å kjøre rundt på vanlig vei, uten at du rister løs tennene. Takk for det ... 

Vi setter også pris på at det er manuelt håndbrekk. Slik skal det være, Subaru!

En ting er vi litt skuffet over. De kunne godt vært enda frekkere lyd av eksosanlegget - hvorfor ikke bare ta den helt ut, når en først er i gang? Det er jo uansett ikke en bil bygget for å kjøre rundt i stillhet - noe den betydelige kupestøyen er et bevis på. 

Se video: Denne Subaruen er bygd om til snøscooter!

Interiør/plass: 3/6

Subaru legger ikke skjul på de sportslige genene på innsiden heller.
Subaru legger ikke skjul på de sportslige genene på innsiden heller.

Interiøret er forbedret fra forrige generasjon. Det ser tøft ut og setene er gode - med skikkelig sidestøtte og god komfort.  

Rattet er sportslig med flat bunn, pedalene er i aluminium, det er ilter, rød belysning i instrumentpanelet og litt detaljer og logoer her og der som skiller den fra en vanlig bil.

Men når sant skal sies, er ikke interiør Subarus sterkeste side - da mener vi først og fremst i forhold til teknologi.

Infotainmentsystemet er mildt sagt ikke på nivå med de beste - og slett ikke verdig en bil i denne prisklassen. I tillegg er skjermen vinklet oppover, og blir lett vanskelig å lese i sterkt sollys.

Lydnivået i kupeen er også høyere enn du vil sette pris på.

Plassen er slett ikke verst. Baksetepassasjerne har mer plass å boltre seg på enn tidligere, takket være at akselavstanden er økt med 2,5 centimeter.

Bagasjerommet er også rommelig - 460 liter lar seg absolutt høre. 

Men det er likevel lite sannsynlig at du kjøper denne bilen  på grunn av plass eller infotainmentutstyr ...

Les også: Dette er forsikringsselskapenes egen verstingliste

Subaru-entusiast Kjell Gunnar Hartz konstaterer at det ikke har skjedd all verden under panseret siden hans STI fra 2005. 2,5 liter og 300 hk  i begge bilene.
Subaru-entusiast Kjell Gunnar Hartz konstaterer at det ikke har skjedd all verden under panseret siden hans STI fra 2005. 2,5 liter og 300 hk  i begge bilene.

Motor: 4/6

Boxermotorene til Subaru er solide greier - og bidrar dessuten til å forbedre kjøreegenskapene gjennom at de sikrer lavere tyngdepunkt enn andre motorer.

2,5-literen som står i fjerde generasjon WRX er imidlertid ikke helt ny. Det har riktignok skjedd noen forbedringer, men effekten er den samme - altså 300 hk.

Det at Subaru har valgt å gnu litt på sin gamle motor, er nok sterkt delaktig til at prisen blir såpass høy i Norge. For sammenlignet med konkurrentene er WRX-en dessverre dyrisk tørst - med tilhørende stygge utslippstall.

Over literen på mila ved blandet kjøring er ikke lenger akseptabelt, selv i såpass raske biler.

Fire utblås, vinge type XXL og diffusor skal gi medtrafikanter en indikasjon på hva de nettopp er blitt forbikjørt av ...
Fire utblås, vinge type XXL og diffusor skal gi medtrafikanter en indikasjon på hva de nettopp er blitt forbikjørt av ...

Når det kommer til ytelser holder denne motoren nivået fortsatt. Men i dagens bilverden er miljøfokuset blitt så stort, også i slike ekstreme sportsbiler, at du må henge på i stroppen for å holde tritt med konkurrentene.

Les også: Bruktbil: her er de beste og verste fra hvert merke

Design: 5/6

Vi har såvidt vært innom det - men understreker gjerne vår tilbøyelighet til å omfavne utseendet på WRX STI. Men om du er en av de som vurderer å kjøpe den, så velg for Guds skyld å få med den karakteristiske vingen på bakluka. Du kan nemlig få den uten også - men det blir som en banansplit uten is. Det ser bare nakent og rart ut.

Uansett vinkel - så ser WRX STI ut som en vaskeekte rallybil som bare er blitt vasket ren og strippet for startnummeret sitt. 

Subaru bruker ikke mye energi på å gjemme bort motoren  - her er det åpent og lett gjenkjennelig for de som kjenner STI-modellene fra før.
Subaru bruker ikke mye energi på å gjemme bort motoren  - her er det åpent og lett gjenkjennelig for de som kjenner STI-modellene fra før.

Vi ville også valgt den i nettopp den blåfargen som det er på testbilen - som en hyllest til Petter Solbergs storhetstid i WRC på starten av 2000-tallet.

Mørke felger er helt klart gromt, men det er jo liksom gull som gjelder på disse bilene ...

Skal du kjøpe brukt Subaru? Da bør du vite dette:

Miljø/økonomi: 2/6

Her er det nesten strykkarakter. Co2-utslippet er på 242 g/km, mens forbruket kryper over literen ved blandet kjøring. Ingen av delene henger med på den utviklingen som har vært så tydelig ellers i bransjen de siste årene.

Og, som et resultat av dette, blir også bilen hinsides dyr. 879.000 kroner koster den. Da er den riktignok fullspekket med utstyr, men likevel. Det blir dessverre et nærmest uoverkommelig hindre for mange.

Mer er det egentlig ikke å si om den saken ...

Les også: Tøff og sporty ungdomsbil til 100.000 kroner

Konklusjon: 4/6

Dette er en bil som gir deg kred hos alt fra 10 år gamle guttepjokker til godt voksne damer.

Veldig mange får stjerner i øynene av WRX STI - kanskje nettopp fordi Subaru blir sett på som folkelig, og ikke jålete og dyrt.

På langkjøring må du beregne en del støy i kupeen, og selv om komforten er blitt bedre, er det ingen tvil om at dette er stivt og hardt om du skal kjøre på litt dårlig underlag.
På langkjøring må du beregne en del støy i kupeen, og selv om komforten er blitt bedre, er det ingen tvil om at dette er stivt og hardt om du skal kjøre på litt dårlig underlag.

Problemet med denne bilen er for det første prisen. Dernest at den ikke er like sofistikert nok sammenlignet med konkurrenter som Audi S3 og BMW 135i.

Subaru viste hvor fortreffelig de kan lage sportsbil til folket da de slo seg sammen med Toyota og ga oss BRZ. Den er langt ifra like vass som WRX STI - men kjøregleden er nesten like bra likevel. 

Dermed blir valget enkelt. Men for all del - om du har penger nok og ikke bekymrer deg nevneverdig over at sommeren forlenges fra år til år, så unner vi alle å få leke seg med rallybilen i sivil - WRX STI. 

Les mer om Subaru BRZ her

SUBARU WRX STI

Bil: Subaru WRX STI Motor: 4-sylindret turbo boxermotor, 2457 ccm. Effekt: 300 hk/407 nm L x B x H460 x 180 x 148 cm. Akselavstand: 265,0 cm. Egenvekt m/fører: 1582 kg. Bagasjerom: 460 liter (VDA). 0-100 km/t: 5,2 sek. Toppfart: 255 km/t. Snittforbruk: 1,04 l/mil. CO2: 242 g/km.Pris: kr 879.000.

Ikke bilen for deg hvis: Du har lite penger og har medlemskap i Greenpeace

Bilen for deg hvis: Barnet i deg fortsatt får lov til å styre avgjørelsene i livet ditt

Prøv også:

Audi S3:

Anonym - billigere og minst like hissig

BMW 135i:

Mer premium, mer krefter - men ikke pen

VW Golf R:

Koster 150.000 mindre - og er raskere til 100 km/t.

 

 

 

 

 

 

 

 

Siste fra Broom forsiden

Populære klipp fra Broom:

Vis flere