Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Subarus råskinn Imprexa WRX STI har akkurat kommet til Norge i ny utgave.

Bilen som Petter Solberg for alvor gjorde til en klassiker, følger fortsatt en suksessrik oppskrift. Subaru har tatt en helt vanlig Impreza, oppgradert den på alle bauger og kanter - og ikke minst puttet en motor type kraftverk under panseret.

2,5-literen byr på hele 300 hestekrefter. Det holder til å feie bilen fra 0 til 100 kilometer på 5,2 sekunder.

Bilen til Steffen holder følge med det meste

Rimelig spesielt 

Nå skal det sies at denne motoren ikke akkurat byr på siste skrik av teknologi. Over literen i gjennomsnitt på mila og Co2-utslipp på 242 gram/km er rimelig spesielt i 2014. Og det får du virkelig blø for hvis du er en av dem som sitter og sikler etter en ny WRX STI.

Her går nemlig avgiftskalkulatoren amok. Og når du har fått norske skilter på den kompakte sedanen, lyder prislappen på 879.000 kroner!

Her er nyheten: Snart kan du kjøpe egen "rallybil"

Ikke avgifter

Da er det langt hyggeligere å være svenske og bo i et land der du stort sett må betale hva det koster å produsere og selge en bil - ikke hva staten mener er riktig å avgiftsbelaste den..

For når fartsglade svensker setter seg i en nyregistrert STI har de sluppet unna med 379.700 kroner. Og det er svenske kroner. Omregnet til norske, snakker vi 342.000.

Førstemann i Norge

I praksis altså langt under halv pris. Da er det nok grunn til å tro at Subaru kommer til å selge endel eksemplarer av denne bilen på andre siden av kjølen.

Her er den i Norge - nye WRX STI.
Her er den i Norge - nye WRX STI.

Her hjemme derimot, er Subaru-importøren ganske så beskjeden med sine forhåpninger. De regner med å selge en liten håndfull eksemplarer, kanskje bare to-tre stykker.

Men det er lov å drømme, slik Brooms Vegard Møller Johnsen gjorde forleden, da han var førstemann som kjørte nykommeren i Norge. Slik oppsummerer han bilen kjapt: 

Her snakker vi heftig familiebil

Leverer varene

- Den er skapt for aktiv kjøring. Her er det snakk om å få horn i panna, av den typen som gjør at styggen selv bare kan løpe bort og gjemme seg i en krok. Slik er effekten!

- Og det er ikke bare historikken, utseendet og lyden som får blodet til å bruse - neida, denne leverer saktens ute på veien også. For en kjørefølelse! For et veigrep! 

Og kan vi legge til: For en pris...

Her kan du lese mer om Vegards førsteinntrykk av WRX STI

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er den første som har kjørt nye WRX STI i Norge. Og han ble imponert!
Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er den første som har kjørt nye WRX STI i Norge. Og han ble imponert!

 

Petter Solberg skrøt av sin neste bil: Den er et mesterverk!