Design-Mercedesen blir mer interessant for norske kjøpere
Venter rundt 100 biler i året.

Mercedes CLS vakte stor oppsikt da den dukket opp første gang i 2004. For ti år siden var dette med firedørs coupeer noe helt nytt.
Bilen var basert på Mercedes E-klasse - som ikke lenger hadde noen coupeutgave å by på.
CLS ble ansett som både eksklusiv, komfortabel og med et hint av det sporty.
I 2010 var det tid for en helt ny generasjon av den annerledes coupemodellen, og to år senere kom den også som stasjonsvogn. Eller Shooting Brake - som Mercedes valgte å kalle den.
Mercedes-Benz CLS Shooting Brake: Ufornuftig – men herlig
Fokus på design og det eksklusiv
Nå har altså fire år gått siden vi fikk generasjon to, og da er det tid for en midtlivsoppdatering.
Når den nye generasjonen CLS nå presenteres, er det med en rekke nyheter, blant annet de innovative Multibeam LED-lysene.
De gir en kontinuerlig tilpasning av lyskjeglen ut ifra trafikk- og kjøreforhold, takket være informasjon fra både navigasjonssystemet og bilens kameraer.
Sikkerhet- og assistentsystemene kjent fra S-Klasse er nå også tilgjengelig. Dette inkluderer blant annet Distronic Plus aktiv cruisecontrol med styreassistent, stop & go pilot i køkjøring og veikryss-assistent.
Et nytt telematikk- og infotainment system med et 8" frittstående display er nå standard, med tilgang til internett, Mercedes-Benz Apps og Google StreetView.
Kommer med norgesvennlig motor
De nye motorene er blitt optimalisert i forhold til effekt og forbruk og tilfredsstiller den kommende Euro 6-normen. For norske forhold er CLS 220 BlueTec med 170 hk en interessant nyhet - som vil gjøre CLS tilgjengelig også i nye prissegmenter.
Denne utgaven er svært godt tilpasset det norske avgiftssystemet, og bør kunne bli konkurransedyktig i pris.
Videre utvides utvalget av 4MATIC-firehjulsdrift fra to til fire varianter, hvor nye CLS 250 BlueTec 4MATIC og CLS 400 4MATIC vil bli tilgjengelig.
Nyheten 9G-TRONIC 9-trinns automatgir blir tilgjengelig på alle motorer fra CLS 220 BlueTec til CLS 500.
Takket være høyere utveksling bidrar dette til redusert forbruk og CO2-utslipp, samtidig som girkassen bidrar til økt komfort og raskere girskift.
Mercedes G-klasse : Dette er en av de eldste nybilen som finnes
Selvfølgelig strammes den opp designmessing også - både utvendig og innvendig. Interiøret vil bli mer eksklusivt med håndlagde detaljer.
Vi kjenner også utvendig igjen detaljer fra andre biler i Mercedes-familien. slik som både grill og design av lamper - for å nevne noe.
Allerede et ikon
- CLS er allerede blitt et ikon og det beste eksempelet på vår ambisjon om å lage det beste eller ingenting, sier direktør for Mercedes-Benz Personbiler, Johnny Kristian Danielsen i en pressemelding.
- Forventet salg av nye generasjon CLS er ca.100 biler på årsbasis fra de første bilene blir å finne på norske veier i september, sier Danielsen.
Vi kommer selvfølgelig tilbake med prisene når de er klare.