Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Maserati er en bilprodusent med sterk merkevare – kanskje overraskende sterk i forhold til antall biler de har solgt opp gjennom årene.

Bilsatsingen som brødrene Maserati dro i gang helt tilbake i 1914, har nemlig vært en aldri så liten berg-og-dalbane. Ved flere anledninger har det sett svært mørkt ut for merket – men de har klart å komme tilbake hver gang.

Denne finnes det bare fire av

Store planer

De siste 20 årene har Maserati vært under Fiat-paraplyen, uten at det nødvendig har vært noen garanti for store utviklingsbudsjetter eller suksess.

Men nå skjer det absolutt ting. Etter at Fiat-konsernet overtok amerikanske Chrysler, har man staket ut en svært ambisiøs kurs for framtiden. Og her blir Maserati viktig, både for salg og ikke minst bunnlinje.

Fant gammel Maserati-skjønnhet - i uthuset

Flere hundre nye

Fiat er nemlig nå i gang med å rendyrke Maserati som konsernets premiummerke, og det gir resultater.

I år ligger det an til en dobling i salget, sammenlignet med 2013.

Det går såpass bra at Maserati skal ansette flere hundre nye ansatte ved fabrikken ved Torino. Her skal man også i gang med to skift på lørdager og årets sommerferie blir kuttet fra tre til to uker - alt for å øke produksjonen fra dagens nivå på 750 biler i uka.

Størst i Kina

Maserati kommer som du da kanskje skjønner fra lave nivåer. I 2012 produserte de ikke mer enn 6300 biler. I fjor endte de litt under 20.000 - i år ligger de an til å klare 40.000.

Årsaken til det er nye modeller. Storbilen Quattroporte og den noe mer kompakte Ghibli er begge nye. De har blitt svært godt mottatt i markedet, særlig i Kina som nå er det landet hvor Maserati selger flest biler.

Skulle spare - bestilte 19 pansrede Maseratier!

På plass i Norge 

Og det skal ikke stoppe der. I forretningsplanen til Fiat er ambisjonen å komme opp i minst 75.000 biler innen 2018.

Helt sentral for å klare det, er SUV-en Levante som kommer til neste år. Dette blir Maseratis aller første SUV, og bare denne modellen er ventet å skulle selge minst 25.000 eksemplarer årlig. 

Maserati etablerte seg også her i Norge rundt årsskiftet. Autostrada Sport er importør, og hos dem kan du for eksempel kjøpe det en Ghibli til like under en millioner kroner - eller storebror Quattroporte fra rundt 1,3 millioner. 

Broom-Benny har testet Quattroporte - les mer her:

 

Her er den i konseptutgave - neste år er det klart for Maseratis første SUV som skal hete Levante.
Her er den i konseptutgave - neste år er det klart for Maseratis første SUV som skal hete Levante.

Levante: Skal lokke SUV-kjøperne med italiensk luksus