Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo er i gang med siste innspurt på det som skal bli andre generasjon XC90.

Første XC90 har vært en svært viktig bil for Volvo, helt siden den ble lansert tilbake i 2002. Nå er det altså straks klar for en etterlengtet oppfølger. Sannsynligvis får vi se den umaskert i august, i forkant av at den skal debutere på bilutstillingen i Paris i høst.

Den skal bli et gigantisk steg oppover

Ikke bare fornuftig

Volvo har allerede sluppet bilder av interiøret - og gitt oss endel informasjon om bilen. Noen utvalgte biljournalister har også fått kjøre den på testbane i Sverige. Og nå kommer det stadig flere detaljer om nye XC90.

Helt nye takter fra Volvo innvendig.
Helt nye takter fra Volvo innvendig.

Engelske Autocar skriver nå at bilen blant annet skal komme med en bensinmotor på 300 hestekrefter. Det tyder på at Volvo nå har lyst til å ta opp kampen mot de mer sporty konkurrentene i klassen.

Så langt har XC90 handlet mer om komfort og praktiske egenskaper. Men imagemessig vil det nok være viktig for Volvo å også ha en bil med heftige prestasjoner. De skal også ha jobbet mye med kjøreegenskapene, med målsetning om å gjøre den til en mye morsommere bil å kjøre.

Engasjert eier: - Ikke mobb bilen min!

Kommer som elbil 

Svært interessant her er det også at Volvo allerede har lovet av XC90 skal være klasseledende på vekt, det vil si at den skal slankes betraktelig i forhold til bilen den erstatter.

Mindre vekt og mye krefter - den kombinasjonen blir aldri feil.

Volvo skal også planlegge en hybridutgave med solid kraftoverskudd. Det er dessuten ventet en elektrisk XC90.

Plassering av elmotorer og ikke minst batterier har vært med i utviklingen fra starten, slik det etter hvert har blitt vanlig å gjøre.

Mer bagasjeplass

Løsningen med sju seter blir beholdt, nå også med mer plass til bagasje.
Løsningen med sju seter blir beholdt, nå også med mer plass til bagasje.

Volvo har allerede lovet at den innvendige plassen skal bli en god del større i nye XC90. Autocar hevder at bilen har vokst nøyaktig 10 centimeter i lengderetningen, og dermed måler 4,9 meter.

Med det blir den en av de større SUV-ene på markedet. XC90 skal også ha blitt litt bredere, mens høyden er redusert noe.

Innvendig har Volvo jobbet med plassbesparende seter og maksimal utnyttelse av alle kriker og kroker. Det gjør blant annet at bagasjerommet med alle sju setene i bruk har blitt en god del større, dette er et ankepunkt mot de aller fleste sjusetere på markedet.

Premium-SUV til topps i kundeundersøkelse

Premium-konkurrent

Nye XC90 blir en svært viktig bil for Volvo på mange områder. Ambisjonen er at den skal kunne konkurrere direkte mot premium-merkene i klassen, og dermed ta ut solide marginer.

XC90 er også aller første modell ut på Volvos nye og fleksible SPA-plattform. Den skal danne grunnlag for en rekke nye modeller i årene som kommer.

XC90: Ikke drømmebil - bare drømmepris

Volvos ambisjon med nye XC90 er å konkurrere direkte mot merker som BMW, Audi og Mercedes. Dermed kan bilen også løfte imaget til Volvos øvrige modeller, noe som er svært viktig i forhold til posisjonering i markedet og marginer på bilene.
Volvos ambisjon med nye XC90 er å konkurrere direkte mot merker som BMW, Audi og Mercedes. Dermed kan bilen også løfte imaget til Volvos øvrige modeller, noe som er svært viktig i forhold til posisjonering i markedet og marginer på bilene.

 

- Selv svigermor ser den begynner å bli gammel - les testen her: