Sitter du og venter på å få denne bilen i garasjen? Da må du ha god takhøyde. Vippedørene, eller Falcon-dørene som Tesla kaller dem, blir med på bilen som går i produksjon tidlig neste år.
Sitter du og venter på å få denne bilen i garasjen? Da må du ha god takhøyde. Vippedørene, eller Falcon-dørene som Tesla kaller dem, blir med på bilen som går i produksjon tidlig neste år.

 Offisielt: Bekrefter at elektrisk super-SUV går i produksjon

Spørsmålet er om den rekker fram til Norge "i tide".

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Det er lenge siden de første SUV-kåte nordmennene signerte kontrakt for å reservere sin Tesla Model X - oppfølgeren til storselgeren Model S.

Den nye modellen blir en helelektriske luksus-SUV med firehjulstrekk, mulighet for en tredje seterad, svært god plass - og ikke minst den samme, sterke motoriseringen som vi kjenner fra Model S.

Det vil si at de sterkeste modellene får over 400 hk - og et fraspark som kommer til å bli ekstremt.

Utseendet er umiskjennelig Tesla.
Utseendet er umiskjennelig Tesla.

Les også: Se hvordan du får med deg skiene i Tesla Model X

Mail til reservasjonsholdere

Denne uken kom en mail til de som har reservert Model X, om at produksjonsstart blir tidlig neste år. Det bekreftes også, slik Tesla-sjef Elon Musk har sagt mange ganger, at Falcon-dørene, som åpnes oppover, skal med på produksjonsmodellen.

Spørsmålet mange nok vil stille seg, er om den rekker å nå Norge før dagens avgiftsordning skal opp til revidering. 

Les Norges grundigste test av Tesla Model S her

Kan bli dyrere over natten

Strengt tatt kan det skje endringer allerede til høsten, ettersom EUs kontrollorgan ESA nå skal sjekke hvorvidt dagens løsning i det hele tatt har livets rett. Blir konklusjonen der at den ikke har det, risikerer elbilene å bli 25 prosent dyrere over natten.

Det blir mulighet for en tredje seterad i Model X.
Det blir mulighet for en tredje seterad i Model X.

Men utgangspunktet er altså at dagens ordning skal leve fram til enten 2017, eller til det tidspunktet vi har 50.000 registrerte elbiler i Norge. 

Les også: Tesla Model X: Ser du hva som mangler her?

Spent på leveringstidspunkt

De fleste er nå enige om at vi vil nå 50.000 biler før påsketider neste år. Det vil i tilfelle være omtrent samtidig med at de aller første får levert sin Model X. Om nordmenn står på denne planen er vanskelig å spå. 

Men det vil nok være mange som er svært spent på om de rekker å få bilen levert innen dagens ordning skal revideres.

Les også: Dette er bilene vi drømmer om å eie

- Mye usikkerhet

- Det er naturligvis ingen garanti for at det blir endringer på akkurat avgiftene. Men en justering av dagens ordning blir det helt sikkert. Da tenker jeg mest på dette med gratis ferger, parkering på offentlige plasser og kjøring i kollektivfeltet. Det er rett og slett mye usikkerhet knyttet til hva som skjer videre, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen - og legger til:  

- Om EU ikke går inn og endrer på dagens avgiftsfritak, er det nok ikke sikkert at den nye regjeringen vil gjøre seg upopulær ved å ta store grep heller. Høyre og Frp har jo ikke akkurat bygget valgkampene sine på å øke avgiftene.

Interiøret blir litt annerledes enn  i Model S - og skjermen ligger an til å bli litt mer frittstående i stedet for helintegrert i dashbordet, slik den er på Model S.
Interiøret blir litt annerledes enn  i Model S - og skjermen ligger an til å bli litt mer frittstående i stedet for helintegrert i dashbordet, slik den er på Model S.

Les også: Kvalitetsundersøkelse: Her er bilene som er verst i sin klasse