Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbilene har tatt Norge med storm. Det startet med Mitsubishi i-Miev og Nissan Leaf   - mens det fra i fjor høst er Tesla Model S som har stjålet overskriftene.

Men det er stadig flere produsenter som får elbiler på markedet. Det som har potensial til å bli bestselgeren i dette segmentet, e-Golf, blir lansert i disse dager.

Nå kan det imidlertid komme en betydelig prisøkning på disse bilene - som kan gi utslag på flere måter. Positivt for noen, negativt for andre.

Les også: Dette er den beste elbilen i kulda

Mange fordeler

For 13 år siden, 1. juli 2001, innførte Stortinget en helt spesiell ordning for å fremme salget av elbiler. En rekke fordeler ble knyttet opp mot det å kjøpe og eie slike biler, blant annet muligheten til å kjøre i kollektivfeltet, ingen bomavgift og langt lavere årsavgift.

Men det viktigste insentivet av alle er for mange momsfritaket - som gjør elbilene spesielt gunstige å kjøpe.

e-Golf er lanseres akkurat nå - og ventes å bli en storselger i elbilsegmentet i 2014.
e-Golf er lanseres akkurat nå - og ventes å bli en storselger i elbilsegmentet i 2014.

Det har blitt ekstremt synlig gjennom prisene på Tesla Model S. Med sine kraftige elmotorer og luksuriøse utstyrspakker - er disse mange hundre tusen kroner rimeligere enn de hadde vært om de vanlige avgiftene på bil hadde vært i bruk.

Les også: Så billig kan du få alle elbilfordelene

EU kritisk

Ordningene knyttet til elbiler er i utgangspunktet fredet fram til 2017, eller det tidspunktet der vi har 50.000 elbiler i Norge. Nå er det ingen tvil om at sistnevnte vil skje først. Trolig rundt påsketider allerede neste år.

Nå har imidlertid EU blandet seg inn i saken. De har nemlig aldri godkjent ordningen, og nå må Finansdepartementet avklare for EUs kontrollorgan ESA, om ordningen i det hele tatt er lovlig, skriver bilnytt.no.

Les også: Elbil eller tog - hva er raskest?

Kan skje raskt

Momsfritak ansees nemlig som statstøtte - noe som ikke nødvendigvis er forenelig med EØS-avtalen.

Hvis ESA finner ut at ordningen er i strid med statsstøtteregelverket, vil Norge bli pålagt å avvikle ordningen. Og det kan skje i løpet av bare noen måneder.

At elbiler er gratispassasjer på ferger er allerede blitt omgjort enkelte steder.
At elbiler er gratispassasjer på ferger er allerede blitt omgjort enkelte steder.

Les også: Sjokkert over Tesla-feberen i Norge

Vanskelig å forskuttere

Det er nemlig vanlig behandlingstid hos ESA i slike saker.

 - Jeg kan bekrefte at vi jobber med en notifikasjon til ESA vedrørende fritak av moms på elbiler, sier utredningsleder Rune Nygaard i Finansdepartementet til bransje-nettstedet BilNytt.no (NB: Ekstern link, krever pålogging).

Videre uttaler han at det er vanskelig å forskuttere hva som blir resultatet av prosessen.

Les også: Elbilen er et rent helvete å kjøre

- Har fungert som planlagt

Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, er blant de som er spent på hva som blir resultatet av behandlingen hos ESA.

- På mange måter synes jeg løsningen vi har i dag har fungert ypperlig. Poenget var å få flere elbiler på veiene, og der er jo Norge i særklasse globalt sett. Men mye har skjedd siden 2001 - og dagens løsning er nok moden for å revideres uansett, mener han.

Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen.
Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen.

Les også: Denne elbilen er det ikke mange som har ...

Konkurransevridende

Møller Johnsen peker på at han har forståelse for at enkelte deler av bilbransjen mener det er konkurransevridende med slike fordeler.

- Men samtidig er det jo lov for alle å bygge elbiler, og dermed sikre seg sin del av kaka! Det jeg er mer kritisk til, er at det ikke har kommet bedre løsningen knyttet opp mot hybridbiler. Dette er på mange måter et minst like miljøvennlig alternativ som elbilen, mener han.

Les vår test av e-Golf her

Kan gi mini-boom

- Om momsfritaket forsvinner vil det naturligvis få negative konsekvenser for elbilsalget. Men på kort sikt kan den situasjonen vi har nå, der ting er uavklart, bidra til at mange som har sittet på gjerdet handler, for å være sikker på å få fordelene. Det er gode nyheter både for de som selger ny- og brukt elbil, sier han.

Les også: Her er BMWs elbil-storselger

Kan være gunstig

Om ESA setter kroken på døra - kan det dessuten være en gunstig løsning for den sittende regjeringen.

- Ja, de vil jo på et eller annet tidspunkt måtte ta stilling til hva en skal gjøre videre. Det er jo også flere områder ved dagens løsning som er nødvendig å se på. Både knyttet opp mot gratis ferge og kjøring i kollektivfeltet, påpeker han.

- Hva råder du de som lurer på å kjøpe elbil akkurat nå til å gjøre?

- Jeg tror det er smart å handle - for en ting er rimelig sikkert: Det blir i alle fall ikke gunstigere å kjøpe elbil i framtiden ...

Les Norges grundigste test av superelbilen Tesla Model S her