Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det begynner å bli noen år siden Saab først og fremst var kjent som en bilprodusent. De siste årene har det handlet mer om økonomiske problemer, stopp i produksjonen - og til slutt konkurs.

Sommeren 2012 fikk Saab ny eier.

Da kjøpte det svensk-kinesiske selskapet NEVS konkursboet og gikk ut med store vyer for framtiden. De skulle etablere seg som den ledende produsenten av elbiler.

Ny eier: Nu är jag faktisk väldigt nervös

Stoppet produksjonen

I forkant av dette har de startet produksjon av gamle Saab 9-3 (den kom på markedet allerede i 2002) med bensinmotor. Men her kom det ikke mange biler ut fra fabrikken før det var stopp.

NEVS sliter nemlig med økonomien, og i mai måtte de stanse samlebåndet. NEVS kalte det selv en "midlertidig og kontrollert stans i produksjonen". Men nå synes det uklart når - eller om - de kommer i gang igjen.

9-3: Helt ny - men egentlig veldig gammel

Forhandler med flere

Den akutte likviditetskrisen skal skyldes at en av samarbeidspartnerne til NEVS har skrudd igjen pengekranen. 

NEVS har selv åpenbart ikke de finansielle musklene som skal til - og nå skriver svenske media at selskapet skal ha store problemer med å gjøre opp for seg.

Siste nytt nå er at NEVS skal forhandle med flere selskaper i håp om å få inn nye penger. 

180.000 ansatte

En av dem skal være den indiske bil-giganten Mahindra. De var på banen allerede i 2009, da Saab først var til salgs, men den gangen ble det ikke noe av en overtagelse.

Siden har inderne kjøpt koreanske SsangYong, og de har også omfattende bilproduksjon under eget navn. Mahindra har til sammen 180.000 ansatte, i 100 land. 

For Mahindra er det neppe mye mer enn merkevaren som er interessant i Saab. Teknologien begynner mildt sagt å bli gammeldags, og den tidligere eieren General Motors (GM) har satt store begrensninger for hva Saab i dag kan og ikke kan gjøre. 

Mahindra: Vil erobre Europa med råbillig SUV

Mange krumspring

Problemene og usikkerheten Saab nå opplever, er en lite hyggelig gjentagelse av alt som skjedde de siste årene av selskapets ferd mot konkurs.

Da finanskrisen slo inn over bilbransjen, besluttet Saabs daværende amerikanske eier GM at de skulle kvitte seg med Saab.

Eieren av den nederlandske bil-myggen Spyker, Victor Muller, tok da over selskapet. Han ble møtt med mye skepsis, noe som skulle vise av å være velbegrunnet. Etter et intenst løp med mange krumspring og uventede vendinger, gikk Saab til slutt konkurs.

Midlertidig?

Så kom altså NEVS inn. De har offensive mål og skal bruke batterier fra sitt søsterselskap Beijing National Battery Technology, som i dag produserer batterier brukt i bybusser.

Forretningsplanen til Nevs går på at de i løpet av 2016 skal komme opp i en produksjon på 120.000 eksemplarer av elbilutgaven av 9–3.

Det ble ansett som svært ambisiøst – særlig når vi vet at Saab i sitt aller beste produksjonsår (2006) leverte ut 133.000 biler.

Nå er det altså snart stopp igjen i Trollhättan. Det store spørsmålet er om det bare er midlertidig - eller om Saab-comebacket kan være over nesten før det begynte.

Visste du at denne bilen bygges i India?

NEVS har produsert noen eksemplarer av Saab 9-3 ved fabrikken i Trollhättan - før det igjen ble stopp. Nå kan det gå mot ny indisk eier av selskapet. Foto: Scanpix.
NEVS har produsert noen eksemplarer av Saab 9-3 ved fabrikken i Trollhättan - før det igjen ble stopp. Nå kan det gå mot ny indisk eier av selskapet. Foto: Scanpix.

LES OGSÅ: De betaler aller mest for bensinen