Etter 15 år med stillstand og lagring, er denne Morrisen klar for å komme ut på veiene igjen. Prisforlangende for 1975-modellen er på 30.000 kroner.
Etter 15 år med stillstand og lagring, er denne Morrisen klar for å komme ut på veiene igjen. Prisforlangende for 1975-modellen er på 30.000 kroner.

Denne sjeldenheten har vært lagret i 15 år

Nå er dette virkelig et uvanlig syn på norske veier.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Utover på 1970-tallet gikk engelsk bilindustri inn i sin siste fase (for da) på det norske markedet.

Mange år med dårlig kvalitet og produkter som var under press fra både tyske og ikke minst japanske konkurrenter, førte til stadig svakere salg.

Når også entusiastene etter hvert begynte å få nok, ble det slutt på både salg og import. Og det gikk ikke mange år før Morriser og Austiner begynte å bli sjeldne syn på norske veier.

Helene synes hennes Minor er en perfekt venninnebil

Ikke akkurat urbant

Nå er de forlengst blitt veteranbiler, de eksemplarene som har overlevd. Og en sjelden gang dukker det opp originale biler som ikke har vært restaurert - men som likevel har klart seg helt fram til nå.

Som denne: En 1975-modell Morris Marina som akkurat har blitt lagt ut til salg i Øvre Rendal.

Da befinner vi oss et godt stykke opp i Østerdalen, og ikke akkurat i urbane strøk. Der inne mot Femunden og svenskegrensa er det neppe mange saltede veier, det er nok en viktig del av forklaringen på at dette eksemplaret ifølge annonsen ikke skal ha noen rust. Det er sjeldent på en snart 40 år gammel Morris!

MGB: sportsbilklassiker solgt for småpenger

Den starter

Bilen har ikke blitt brukt de siste 15 årene, men vært lagret under det som beskrives som "gunstige forhold". 

Det betyr også at den ikke er registrert, men slik vi tolker annonsen, var det ikke noe galt med bilen den gangen den ble parkert for en lengre siesta.

Den starter, men trenger naturligvis en grundig sjekk før den tas i bruk igjen.

Klikk her for å se annonsen på bilen:

Enkelt og nostalgisk

For oss som vokste opp på 70-tallet er fargen virkelig tidriktig. Offisielt heter den kanskje gulbrun - det er fristende å kalle den oransje i stedet. 

Dette er fra tiden da bilprodusentene mente det var viktig at bilene deres virkelig syntes i trafikken. Morris var med på leken, og ikke det spor dårligere enn konkurrenter som Volvo, Datsun og Mazda.

Innvendig er det enkelt og herlig nostalgisk. En lang og tynn girstang, to enkle målere over rattet - og en tidsriktig radio med fem knapper og to brytere.

Bil for samlere

Morrisen har neppe blitt brukt til utstrakt langkjøring, for kilometerstanden er ikke på mer enn 77.000. Under panseret  finner vi en 1,3-liters bensinmotor, den bør gi helt tilstrekkelige ytelser for rolige koseturer.

Nå er det altså til salgs. Prisforlangende er på 30.000 kroner, og selger i Rendalen poengterer at dette er en bil som samlere med sans for denne typen bil. Det tror vi han har helt rett i. 

Triumph Herald - sjarmerende familie-cabriolet til 30.000 kroner 

Slik ser det ut i en folkelig Morris fra midt på 70-tallet. Det har skjedd litt av hvert på interiørdesign siden den gangen ...
Slik ser det ut i en folkelig Morris fra midt på 70-tallet. Det har skjedd litt av hvert på interiørdesign siden den gangen ...

LES OGSÅ: Peerless - reddet etter 20 år på et jorde