Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stor familiebil blir ofte dyrt – gjerne mye dyrere enn det mange som ønsker seg og trenger en slik bil har mulighet til å betale.
Har du mer enn tre unger, eller dine og mine – da blir en vanlig stasjonsvogn fort altfor liten.
Det finnes etter hvert ganske mange kompakte sjusetere på markedet, som ikke trenger å koste en formue.

Men disse har en stor mangel: Nemlig at du må glemme det meste av bagasjeplass når du har fem eller seks passasjerer i bilen. Og da er man gjerne like langt.
Redningen blir da biler som Ford Grand Tourneo Connect. Egentlig en varebil, men her i personbilutgave. Med sju seter, fortsatt et snev av bagasjeplass igjen – og en diger, firkantet coupe med mye plass.
Testbilen er en Titanium-utgave med 1,6-liters dieselmotor på 115 hestekrefter. På prislappen står det nesten nøyaktig 350.000 kroner. For å sitere reklamen: "Det er billig!". 

Ingen tvil om at dette egentlig er en varebil - også forfra.
Ingen tvil om at dette egentlig er en varebil - også forfra.

Hvordan er den å kjøre:

Varebiler blir ikke konstruert for å være morsomme å kjøre. Her handler det om kompromisser og praktiske hensyn. Det største komplimentet vi kan gi Tourneo Connect, er at den nesten gir personbilfølelse bak rattet.

Du sitter høyt, har god oversikt over den firkantede bilen og på landevei fungerer dette helt fint. Støynivået er riktignok en del høyere enn på utpregede personbiler, men likevel: Dette oppleves ikke som noen primitiv bil og tilvenningen fra en "vanlig" personbil går fort. 

Dyr konkurrent: Her kjører storfamilien på første klasse

Går den bra?

1,6-liter og 115 hestekrefter gir ikke noen stort kraftoverskudd på en bil med egenvekt over 1,5 tonn, og særlig ikke når bilen er lastet med folk og bagasje. Men det duger samtidig helt greit på vanlig landevei/motorvei.

Fra 0-100 km/t gjelder det imidlertid å ikke være av den utålmodige sorten. Det tar nemlig 14,1 sekunder. Det er ikke fort, nei.

Fronten er det som minner mest om personbil her, resten av bilen er umiskjennelige varebil.
Fronten er det som minner mest om personbil her, resten av bilen er umiskjennelige varebil.

Lyst på liten elbil? Dette er et smart bilkjøp

Hvordan er plassen:

Mye plass er viktigste grunn til å velge denne bilen, og Grand Tourneo Connect innfrir. Ungene har det helt supert i et høyt baksete med masse luft rundt seg. Klappbord på forseteryggene er en ekstra prikk over i-en.

Som femseter er bagasjeplassen gedigen. Det minker kraftig når du trenger seks eller sju seter, men mye kan fortsatt pakkes i høyden. 

I enkelte faser av livet er god plass kanskje den viktigste luksusen du kan ha i en bil. Slik sett er dette perfekt for småbarnsfamiliene. Enten du skal hente i barnehagen og ta med venner hjem, trenger å dra på fyllinga med søppel - eller skal hente en bunke med IKEA-esker. Det er bare å laste inn.

Et ganske enkelt, men robust interiør gjør også at du ikke trenger å være over-forsiktig med alt mulig. 

Her får du den rene plassorgien, i et digert og lett utnyttbart bagasjerom.
Her får du den rene plassorgien, i et digert og lett utnyttbart bagasjerom.

Denne er helt ny - men egentlig veldig gammel

Finest inni eller utenpå?

Det utvendige designet oser "fornuftig familie" lang, lang vei. Her imponerer du ingen. Tourneo er og blir en varebil, og prøver egentlig ikke å være noe annet heller. Fargen på testbilen gjør kanskje ikke designet noen stor tjeneste heller, denne er nok ikke helt etter alles smak.

Inni er det velkjent Ford-design, med et dashbord vi først så i personbilen Focus, nå går det igjen på en rekke modeller. Det ser helt greit ut, men førsteinntrykket er ganske rotete - det er også mye svart hardplast her som understreker at dette er en billig bil.

Ford har begynt å bruke personbilinteriør i varebilene sine også - ikke dumt!
Ford har begynt å bruke personbilinteriør i varebilene sine også - ikke dumt!

Men igjen: I forhold til prisen, er det ikke grunn til å klage.

 Topp 10 varebil: Dette er de beste

Og hva er konklusjonen?

Den ser på ingen måte spennende ut og er heller ingen kjøreopplevelse: Likevel får jeg veldig sans for denne bilen gjennom testperioden. Den er rommelig, superpraktisk og anvendelig. Enten det er snakk om å fylle den opp med passasjerer eller transportere store ting. 

Det den mangler i morofaktor, blir oppveiet av fornuft og praktiske egenskaper. Du kan få begge deler i andre biler, men da koster de fort det dobbelte. Og da er det ikke mange i den potensielle kjøpegruppa som henger med lenger. 

En bil som dette og så en liten, morsom bil nummer to i tillegg - da tror jeg de fleste familiefedre og - mødre kan ha det riktig så bra!

Pluss: Plass, praktiske egenskaper

Minus: Varebildesign, ingen kjøreopplevelse, akkurat.

FORD GRAND TOURNEO CONNECT

  • Bil: Ford Grand Tourneo Connect Modell: 1,6 TDCI Titanium Motor: 1,6-liter diesel Effekt: 115 hk / 270 Nm 0–100 km/t: 14,1 sekunder Forbruk: 0,49l/mil ved blandet kjøring Lengde/bredde/høyde: 481/183/185 cm. Bagasjerom: 1529 liter (femseter) Pris fra: Kr 351.300 kroner Pris testbil: 364.200 kroner
Skyvedører bak og diger bakluke, her er det fokus på fornuft og praktiske egenskaper.
Skyvedører bak og diger bakluke, her er det fokus på fornuft og praktiske egenskaper.

Sjeldent syn - husker du dette bilmerket?