Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Citroën har aldri vært redd for å være innovative og å gå nye veier.

Tenk bare på milepæler i bilhistorien som Traction Avant, DS som kanskje er bedre kjent som "padda", CX og ikke å forglemme det lille, sjarmerende apefjeset 2CV.

Biler som alle har etterlatt seg dype hjulspor på grunn av nytenkning, design og kanskje en liten smule fransk særhet.

Trodde den var en spøk

Akkurat nå har vi sendt Broom-Benny av gårde for å teste - eller i alle fall ta litt nærmere i øyesyn - det vi nesten  trodde var en spøk da vi så de første skissene. Nemlig det som etter hvert har blitt til ramme alvor.  Citroën C4 Cactus.

Citroën C4 Picasso: Dette er faktisk en helt vanlig familiebil

Det er derfor på tide å ta en telefon og høre hvordan denne bilen egentlig er.

Ring, ring...

- Hallo - Benny her...

- Hei du! Kommet deg bak rattet i Cactusen enda?

-Ja da. Kan vel ikke akkurat skryte på meg å ha kjørt noen langtur, men jeg har absolutt fått kjøre den ja

C4 Cactus skiller seg klart ut fra mengden som et frisk pust
C4 Cactus skiller seg klart ut fra mengden som et frisk pust

Morsommere å se på enn å kjøre

- Og førsteinntrykket så langt?

- Tja, jeg må vel si at den er morsommere å se på enn å kjøre, men...

- Ååå - høres ikke ut som du er helt fornøyd...

- Nei - eller, jeg mener jo! Jeg er fornøyd jeg, kan du skjønne! Har blitt utstyrt med et veldig gult eksemplar av arten. Dette er faktisk en bil man blir i godt humør bare av å se på. Den er kanskje ikke direkte vakker, men befriende annerledes.

Sjekk vår kjøpeguide for Citroën 2CV her: 

Med flosshatt

- Kjøreegenskapene kjenner vi igjen fra vanlig C4. Fast i fjæringen, ikke påtatt presis styring, men absolutt greit altså.

- Plassen ombord imponerer meg. Jeg som er over 190 cm på stømpelesten kunne kjørt denne med flosshatt - selv med panorama-glasstak. Den virker svært romslig alle veier - størrelsen tatt i betrakting. Bagasjerommet svelger unna 358 liter. Det er bra i denne klassen.

Nå så du sist en ny bil med sofa foran?
Nå så du sist en ny bil med sofa foran?

Med sofa foran

- Og vet du hva som er kult?

- Nei, det er jo liksom du som er på denne lanseringen da...

- Den kan leveres med sofa!

- Att det var...?

- Sofa. Foran. Hvis du velger Cactus med automatgir. Da sitter girvelgerne som knapper på midtkonsollen og bilen leveres med sofa foran. Det er det stund siden jeg har sett på en ny bil...

- Innvendig et den ellers veldig minimalistisk. Få brytere og det aller meste av funksjoner styres via en iPhone-liknende skjerm.

Verdensnyhet. Air bump er små luftfylte "puter" igummi som skal hindre småskader
Verdensnyhet. Air bump er små luftfylte "puter" i gummi som skal hindre småskader

Air bump

- Disse air-bump greiene da, fungerer de?

- Ja det gjør de nok. Det forutsetter imidlertid at noen er så vennlige å trille handlekurven inn i bilen din, eller slår borti med døra akkurat der de er da - men da fungerer de garantert veldig bra, for det er rett og slett små luftfylte gummiputer plassert rundt på bilen.

- Litt gimmick, altså?

- Tja... Nei - ikke bare. Både praktisk, litt design og jo - litt gimmick også, men det er litt kult og det underbygger bilens særpreg. Den hadde ikke vært det samme uten.

Citroen C4: - Du skal slite med å finne bedre bil til mindre penger

Minimalistisk interiør hvor det meste styres via en berøringsskjerm.Legg også merke til bryterne for girvalg nede til venstre.
Minimalistisk interiør hvor det meste styres via en berøringsskjerm. Legg også merke til bryterne for girvalg nede til venstre.

Tre motorer

- Hva med motorer?

- Nå ved lanseringen kommer Citroën C4 Cactus med tre motoralternativer, bensinmotorene VTi 82, e-VTi 82 ETG og dieselmotoren e-HDi 90 ETG6.

- Sistnevnte har et blandet forbruk på bare 0,36 l/mil – og også begge bensinmodellen klarer seg med godt under halvliteren på mila. Det er klart godkjent. Senere kommer flere motoralternativer.

Mye bil for pengene

- Hva koster den da?

- Fra 189.900 kroner. Det er både mye, morsom og annerledes bil for pengene.

- Så har også Citroën skikkelig trua på denne. Mellom 800 og 1000 biler planlegger de å selge i år og største bekymringen slik jeg forsto  var om de klarte å få fatt i  nok biler.

- Det håper jeg de gjør. Denne vil med alle sine fargekombinasjons-muligheter - 21 i alt - komme som et frisk pust inn i et ellers litt grått og kjedelig trafikkbilde.

Citroën DS4 Racing: En ekte sinnatagg

Skal skille C-serie og DS

- C4 Cactus er et det første eksempelet på fornyelsen det franske bilmerket er i gang med. Bilen skiller seg ut med sin unike og lett gjenkjennelige design.

- DS-serien og C-serien til Citroën skal etter det jeg forstår skilles mer og mer i årene som kommer. DS blir den litt mer eksklusive, mens C blir den litt mer folkelige. Litt slik som Audi og VW forteller Benny.

– Filosofien bak utformingen av C4 Cactus har vært å gi kundene mer av det som virkelig er av verdi for dem. Det har altså resultert i en bilmodell som tilbyr mer design, mer komfort og mer nyttig teknologi – alt dette til en fornuftig pris.

Ny 2CV?

- Det høres nesten litt ut som ved lanseringen av 2CV før krigen en gang det - om man trekker i fra det med teknologien og legger til det du sa om flosshatt.

- He, he... Ja. Citroën har nok en liten våt drøm og at dette skal bli den nye 2CV, men om de lykkes med det gjenstår i aller høyeste grad å se.

- Men du, nå må jeg kjøre litt mer - vi snakkes!

C4 Cactus er utrolig romslig tross kompakte ytre mål.
C4 Cactus er utrolig romslig tross kompakte ytre mål.

 SE VIDEO: Tre fantastiske Citroën-reklamer!