Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke så mange biler som kan tituleres som verdens raskeste. Men i sin tid, det vil si i år 2000 da den ble laget, var nettopp dette verdens aller raskeste SUV.

Vi snakker om en Mercedes ML 55 AMG. Og da skjønner nok de fleste at dette er verstingbil så det holder.

V8-eren byr på 347 hk - og det er 510 nm til rådighet.

Og selv om dette er en en stor og tung firehjulstrekker, klarer den å akselerere fra stillestående til 100 km/t på under syv sekunder.

Innvendig i en 2000-modell ML går det an å se at tiden har gått ...
Innvendig i en 2000-modell ML går det an å se at tiden har gått ...

Les også: Slik kan du tjene penger på bruktbil

Rått som juling

14 år senere er kanskje ikke 0-100 km/t på 6,9 sekunder like oppsiktsvekkende. Det klarer flere SUV-er med litt overs middels sterk dieselmotor i dag - men at dette var rått og brutalt rundt årtusenskiftet er det liten tvil om.

En annen ting som har endret seg mye på disse årene er prisen. Den gangen var minsteprisen svimlende 1,5 millioner kroner - før du begynte å lesse på med utstyr.

Nå kan den kjøpes for omtrent det samme som en VW Golf.

Les også: Selge en av disse? Da har du et problem!

Gjort mye 

299.000 kroner er nemlig prislappen - 14 år og 189.000 kilometer senere. Det høres jo kanskje besnærende ut - bilen skal nemlig være i uvanlig god stand.

Slik ser hekken på en "vanlig" ML 55 AMG ut. Ganske spinkelt sammenlignet med den som er annonsert.
Slik ser hekken på en "vanlig" ML 55 AMG ut. Ganske spinkelt sammenlignet med den som er annonsert.

Det er blitt gjort en rekke service- og vedlikeholdskostnader de siste par årene.

Resultatet er blant annet nye bremser, tectyl-behandling, hellakkering og montering av diverse styling.

Les også: Her er en annen ekstrem SUV til nedsatt pris

Alt du kunne få av utstyr

Vi har alt nevnt startprisen - men kan altså legge til at her ble det ikke spart på noe når det kommer til ekstrautstyr. Denne er rett og slett pakket full av alt som kunne krysses av på den gang da - og inkluderer BOSE-stereo, stor navi, soltak, mørke vinduer - og naturligvis ting som automatgir, skinninteriør og klimaanlegg.

Dessuten følger det i utgangspunktet med splitter nye 22" sommerhjul på felg. Dette er spsiallagede tredelte RH Prestige som er voksne 10,5" brede.

Les også: Dette kan være full krise på fire hjul

Ikke feilfrie

Kjøpeklar? Ja, det er vitterlig en frisk og tilsynelatende godt holdt bil. Men vi har et par forbehold til deg, for å roe ned brusingen i blodet noe.

For det første, disse bilene er dessverre utsatt for rust. Det loves i annonsen at dette ikke er et tema her, men ta en ekstra titt likevel.

ML av første generasjon er dessuten IKKE feilfri. Her var det mye som kunne gå galt - og det gjorde det dessverre.

Sjekk vår bruktbilguide på første generasjon ML her

Litt å tenke på...

Som vanlig vil ikke vi fraråde folk å kjøpe heftige biler med deilig, deilig V8-lyd og kraftoverskudd av dimensjoner. En skal jo kjøpe bil med hjertet også, tross alt.

Vår lille oppfordring er likevel: Gå grundig igjennom en slik bil - og sjekk også grundig din egen økonomi og bruksplaner for den.

Hvis du må bruke alt du har av oppsparte midler til å få bilen i hende - for så å bruke den til pendling mellom Kristiansand og Trondheim, er dette neppe bilen for deg.

Les også: Dette er SUV-en ingen vil ha

Brutal sannhet

Hvis du derimot digger første generasjon ML, ønsker deg en morsom og litt annerledes "lekebil" og forbruket, som fort blir halvannen liter på mila, ikke merkes sååå godt på pungen, ja, så kan dette være noe.

Du må naturligvis også være beredt på å gjemme unna en middels stor pengebinge til nødvendig vedlikehold.

Gamle SUVer er dyre å holde i stand - særlig verstingutgavene. Det er dessverre den harde sannheten ...

Mercedes ML var en av de alle første bilene som fikk SUV-betegnelsen, da den kom i 1997. Det ble umiddelbart en stor suksess - og dagens generasjon av modellen er den tredje i rekken ...
Mercedes ML var en av de alle første bilene som fikk SUV-betegnelsen, da den kom i 1997. Det ble umiddelbart en stor suksess - og dagens generasjon av modellen er den tredje i rekken ...

Les også: Derfor fikk dagens ML betegnelsen "SUV-Kongen"