Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei! Angående VW Tiguan: Vi ser på ny bil i SUV-klassen og har prøvekjørt blant annet Tiguan. Den var en positiv overraskelse, særlig fordi jeg vet at den begynner å bli gammel og derfor kanskje hadde forventet at den skulle føles slik også.

Vet du om den skal byttes ut snart? Bør jeg se etter noe annet i denne klassen, eller blir Tiguan sett på som et godt kjøp? Mvh Even.

 

Benny svarer:

 

Hei Even. Ja, Tiguan har sannelig vært med oss noen år nå. Jeg måtte sjekke litt her, og fant at produksjonen startet i 2007, og bilen debuterte som 2008-modell.

Det betyr seks år - og hadde dette vært en av japanerne i klassen, hadde den nok vært byttet ut nå. VW har altså latt den få leve lenge. Det er flere årsaker til det.

Tiguan har i alle fall vært en stor suksess for Volkswagen, og salget har holdt seg godt. Dette er ikke bilen som gjør mest utav seg i klassen. Men i kjent VW-stil har den ingen klare svakheter, den scorer jevnt høyt på det aller meste.

Da vi i fjor testet den mot nykommeren Ford Kuga, ble vi rett og slett både imponert og overrasket. For Tiguan holdt svært godt følge med den splitter nye rivalen fra Ford. Faktisk var det så jevnt, at vi slet med å kåre en vinner.

Les duellen: Tiguan møter Kuga

Ny til neste år?

Hva er det så som gjør at Tiguan klarer seg så godt? VW kom ganske sent til klassen for kompakt-SUVer. Men da de kom, ble det fort klart at de hadde gjort hjemmeleksa skikkelig.

Tiguan er nemlig en praktisk, komfortabel og velkjørende bil. Kompakte ytre mål gjør at dette ikke er noen plassmester, men interiøret er solid og funksjonelt. Muligheten til å skyve baksetet i lengderetningen er gull verdt. Da kan du prioritere om du vil ha mest mulig beinplass i baksetet - eller mest mulig bagasjerom.

VW byr på et rikt motorutvalg, et stykke ut i livsløpet lanserte de også en utgave med "bare" forhjulstrekk, for de som synes de kan klare seg med det. Den har også solgt godt i Norge.

Dessuten er det mulig å putte på veldig mye fint utstyr på en Tiguan. Her er det mye å velge mellom.

Det som etter min mening trekker ned, er et litt puslete design. Interiøret begynner også å merke alderen, både i form av ganske mye billig utseende plast, men også selve dashbord-designet.

VW har holdt kortene tett til brystet angående oppfølgeren her, men nå går det rykter om at den skal vises i høst, og dermed kommer på markedet første halvår 2015.

Det betyr nok også at det blir gode tilbud på dagens modell framover. Jeg ville absolutt ikke vært skeptisk til å kjøpe den, selv om ny modell er rundt hjørnet. 

Her kan du lese testen vår av Tiguan 

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Tiguan-interiøret begynner å merke alderen. Det gjelder både opplevd kvalitet og design.
Tiguan-interiøret begynner å merke alderen. Det gjelder både opplevd kvalitet og design.

Dette er luksus-SUV på billigsalg