Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Du har kanskje skjønt hvilket merke det er snakk om allerede? Den knallblå fargen og den enorme vingen på bakluka bør være klare hint.

Brooms redaksjonssjef har fått legge hendene sine på en sportsbil som virkelig har stamtavlen i orden. Dette er nemlig en slektning av bilen Petter Solberg vant rally-VM i - den heter Subaru WRX STi.

Det var nesten så det brøt ut i kamp på bare nevene i redaksjonen, da vi fikk tilbud om å være det første mediet i Norge som fikk teste bilen her hjemme.

Ingen ville la en slik mulighet glippe - men etter stein-saks-papir (det var den mest fredelige løsningen ble vi enige om, og vi unngikk sykmeldinger), var det Vegard som dro i land seieren.

STi-merket i grillen har stolte tradisjoner.
STi-merket i grillen har stolte tradisjoner.

Akkurat nå koser han seg stort bak rattet i den blå kruttønna.

Les også: Her overrasker Subaru - med luksuriøs tøffing

Hveser og knatrer

Vi ringer for å høre om han har tid for en liten prat - slik at vi kan få førsteinntrykket.

- Ring, ring ...

- Ja, hallo. Nå hadde du flaks Knut, for jeg har akkurat parkert for å ta en pust i bakken. Ja, både jeg og bilen kan trenge det. Jeg svetter, og bilen står og hveser og knatrer på tomgang. Det er litt lyder i denne bilen, kan du si. Men vi er veldig fornøyde begge to. Det er jo litt aktiv kjøring denne bilen er skapt for.

Les også: - Skal jeg tørre å kjøpe denne?

- Skjønner. Du har fått horna godt på plass i panna, med andre ord?

- Det kan du trygt si. Med de horna har kan nok styggen selv bare løpe bort og gjemme seg i en krok. Slik er effekten av denne bilen. Og det er ikke bare historikken, utseendet og lyden som får blodet til å bruse - neida, denne leverer saktens ute på veien også. For en kjørefølelse! For et veigrep! I tillegg sparker den jo fra så du merker det. 0-100 km/t på 5,2 sekunder. Joda, dette er børse det altså.

- Men du kjører naturligvis sømmelig, slik det passer seg på norske veier ...

Subaru gjør ingen forsøk på å tone ned utseendet på WRX-modellen sin. Skjermbreddere, enorme luftinntak, mørke felger og naturligvis en vinge av dimensjoner er på plass.
Subaru gjør ingen forsøk på å tone ned utseendet på WRX-modellen sin. Skjermbreddere, enorme luftinntak, mørke felger og naturligvis en vinge av dimensjoner er på plass.

- Selvsagt! Har hatt et par politibiler som har kjørt opp ved siden av meg på motorveien, men bare for å være proaktive, kikke litt strengt på meg og sørge for at jeg vet at de er der. Mest moro har jeg faktisk hatt det på en heller øde grusvei. Denne bilen er ikke så streng at du ikke kan slenge litt med rumpa, nemlig. 

Les også: Sportsbilen som ble et tapssluk

Koster skjorta, og litt til

Nå er selvsagt vi som jobber i Broom uavhengig journalister, som skal avdekke også det som ikke er så positivt med en bil. Og det er, dessverre, alltid noe.

- Ja, vi kan jo gå på den største bøygen med en gang. Pris. Denne Subaruen koster 879.000 kroner. Nesten en million! Og det er naturligvis fryktelig mye. Noe av årsaken er at motoren tar litt "lett" på miljøet. 2,5-literen på 300 hk spyr nemlig ut over 242 gram CO2 per kilometer. Straffen i Norge blir naturligvis lassevis av med avgifter.

Les også: Denne Subaruen holder følge med det meste

Volum ikke viktig

Med en slik pris, er naturligvis salgspotensialet også begrenset. Men det bekymrer ikke Subaru.

- Denne bilen blir bare solgt i en håndfull eksemplarer i Norge, trolig blir bare 2-3 nordmenn eier av denne bilen. Men det er ikke volum WRX-en handler om, men image. Selv om Subaru er ute av rallysirkuset, skal jeg hilse og si at de ikke har glemt hvordan de lager rallybil for folket! Ja, folk med penger, i dette tilfellet ...

Les også: Snart kan du kjøpe din egen rallybil

Kontorrotter

- Nå kjenner jeg at både jeg og bilen har hatt en lang nok pause. Det er noen svingete veier her med mitt navn på dem. Noen ganger er livet som biljournalist helt greit, gitt. Hvordan har dere det på kontoret forresten - kan bli ganske klamt og varmt å sitte og hamre på tastaturet hele dagen, he, he ...

- Vegard, vi ble enige om å styre unna spydigheter, uansett hvem av oss som fikk kjøre bil. Fint om du kan holde deg til den avtalen.

- Hmmm. I så fall, er det beste jeg kan by på akkurat nå at vi legger på. Vi prates!

Ja, da får vi bare avslutte med at Vegard kommer tilbake med en mer grundig test av bilen når han har lekt seg ferdig ...

Les også: Topp 10: Slik blir bruktbilhandelen en katastrofe

Hissig rød belysning i instrumentpanelet. Joda, du får sportsbilfølelsen både utvendig og innvendig.
Hissig rød belysning i instrumentpanelet. Joda, du får sportsbilfølelsen både utvendig og innvendig.

Les også: Topp 10: De beste bruktbilene