Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For et par uker siden slapp Volkswagen de første offisielle skissene av en stor bilnyhet: Nemlig åttende generasjon Passat.

Den skal komme allerede til høsten, og nå gir VW oss en liten smakebit til: Et bilde av en godt kamuflert Passat.

Dermed er oppkjøringen til den offisielle lanseringen godt i gang. Her kommer det garantert flere drypp mot premieren, som antas å bli lagt til bilutstillingen i Paris i høst.

Passat fylte år - kjøpt av 124.470 nordmenn

Etterlengtet bil

Selv om dagens Passat fortsatt selger godt, er dette en svært etterlengtet bil for Volkswagen. Det er nemlig ikke til å legge skjul på at Passat nå er på overtid.

I praksis har bilen vært med siden 2006, men en større facelift (som VW kalte helt ny modell) har klart å holde den imponerende godt oppdatert i forhold til konkurrentene.

Var den egentlig ny? Les hva Broom-Benny mente

Flere nyvinninger

Nå er det ventet at VW kommer til å løfte sin familiesuksess flere hakk oppover på flere områder.

Den skal bli større, få mer utstyr enn i dag - og ikke minst få høyere luksus-faktor.

VW lover  en rekke teknologiske og innovative nyvinninger som blant annet et nytt digitalt instrument-display, ny bakseteunderholdning, front assist med city nødbrems og fotgjengerovervåking. I tillegg kommer nye Passat også som en ladbar hybrid.

50 kilometer på strøm

Den utgaven vil ha en elmotor med en rekkevidde på 50 kilometer på ren eldrift, i tillegg til en 1,4 liters bensinmotor på 150 hestekrefter. Dette gir en systemeffekt på hele 204 hestekrefter. Den totale rekkevidden vil da være på 1000 kilometer.

For øvrig vil nye Passat leveres med en rekke forskjellige motoralternativer fra 120 til 280 hestekrefter. I Norge vil motorene spenne fra 120 HK til 240 HK.

En ladbar hybridbil imponerte oss - på fjelltur

Blir lettere

Passat skal bygges på samme plattform som lillebror Golf, nemlig konsernets banebrytende MQB-plattform. Den er svært fleksibel, samtidig som den har redusert både antall timer produksjonstid og utviklingskostnader per bil kraftig. 

Til tross for forbedret kollisjonssikkerhet, vil nye Passat veie opptil 85 kilo mindre enn forgjengeren, avhengig av hvilken drivlinje man velger. Dette har man fått til blant annet ved å bruke aluminium i konstruksjonen, samt mye lettere motorer og avanserte materialer i blant annet klimaanlegget.

Utgangspunkt for 40 bilmodeller - les mer om MQB her:

 

Slik ser nye Passat ut på skissestadiet. Det er ventet en mer sporty og linjelekker modell enn dagens utgave.
Slik ser nye Passat ut på skissestadiet. Det er ventet en mer sporty og linjelekker modell enn dagens utgave.

34 år med moro - vi hyllet Golf GTI