Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er elbilfeber i Norge. Aldri før har det blitt solgt så mange elbiler i vårt marked - i mai var andelen over10 prosent av totalsalget.

Samtidig kommer det nå en rekke nye modeller til, og konkurransen om kundene begynner å bli virkelig tøff.

En av bilene som har blitt møtt med litt skepsis, er nye Renault Zoe. Her handler det hovedsaklig om ladingen - den kan nemlig ikke lades hvor som helst. 

Må ha wallbox

For å gjøre en lang og litt teknisk historie kort og grei: Renault Zoe trenger såkalt TN-nett, med lokal jording, for å lade. Problemet er at rundt to tredjedeler av norske husstander har IT-nett, der jordingen er lokal. Den resterende tredjedelen har TN-nett, med sentral jording.

Resultatet er at du mest sannsynlig ikke kan lade bilen din på jobb, hytta, hos venner eller familie – med mindre de har montert en såkalt wallbox. Den koster 5500 kroner - pluss montering. 

Så billig kan du få alle elbil-fordelene

Pengene tilbake

Da vi prøvekjørte Zoe for en tid tilbake, ga vi den tommelen opp på de fleste områder. Og importøren er så sikker på at kundene vil like den at de gjør noe som er helt uvanlig i bilbransjen. 

Kjøper du ny Zoe nå, får du nemlig 30 dagers angrefrist på kjøpet.

I praksis betyr det at du kan kjøre Zoe i 30 dager. Er du da ikke fornøyd, er det bare å ta med bilen tilbake til forhandleren - og ifølge Renault får du tilbakeført hele salgsssummen, uten noen innvendinger.

Elbil-kjøperne tjener generelt godt - les hvor mye her:

500 prøvekjøringer

- Dette viser hvor sikre vi er på at kunden kommer til å bli fornøyd med å velge Zoe, sier Renault-direktør Anders Gadsbøll, i en pressemelding.

Renault er nå ute på turne med sitt roadshow, og har så langt besøkt 18 av sine elbil-forhandlere. 500 potensielle kjøpere skal allerede ha prøvekjørt Zoe.

Renault skal være første bilaktør i Norge som har innført en angrefrist som dette. 

Skal friste nordmenn - les førsteinntrykket vårt av Zoe her:

Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst

 Mange kjøper bil som mangler viktig vinterutstyr