Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det begynner å bli en god del år siden Jeep hadde noen særlig markedsandel på det norske markedet.

Vi skal tilbake til 90-tallet for å finne storhetstiden til modellene Cherokee og Grand Cherokee. Så ble konkurransen langt større - samtidig som motorutvalget til Jeep ikke akkurat var tilpasset det norske avgiftsnivået. Og dermed havnet Jeep mer og mer i skyggen.

Nå er de imidlertid i gang med å gjennomføre en skikkelig offensiv, etter at moder-merket Chrysler ble overtatt av Fiat-konsernet.

Jeep-test: Folk gjemmer seg nesten når du kommer kjørende

500 liter bagasjerom

Denne uken lanseres helt nye Jeep Cherokee på det norske markedet.

I tillegg til et ganske radikalt design, lover Jeep en modell som skal sette standard på flere områder i sin klasse. 

Cherokee er blant annet først ut i klassen med ni-trinns automatgir. Den er også først med automatisk utkobling av bakakselen, noe som er positivt for drivstoff-forbruket. 

Med lengde på 4,62 meter, er dette en bil i det øvre kompakt-SUV-segmentet. Jeep lover god plass, bagasjerommet er på 500 liter med baksetet i fremre posisjon. 

Dette er bestefaren til alle de sporty SUV-ene

To dieselmotorer

Offroad-egenskaper er en viktig del av Jeep-tradisjonene. Cherokee kommer med tre forskjellige firehjulstrekk-systemer - og blir slik sett en langt mer habil bil i terrenget og under vanskelige forhold enn mange av konkurrentene.

På motorsiden kan vi velge mellom to versjoner av den mye Multijet II dieselmotoren, med henholdsvis 140 og 170 hestekrefter. Dessuten en bensinmotor som neppe blir noen storselger. Her snakker vi nemlig 3,2-liters V6.

Særpreget dashbord på Cherokee - amerikanerne tør å skille seg her også.
Særpreget dashbord på Cherokee - amerikanerne tør å skille seg her også.

Premium-pakke

Cherokee kommer i tre utstyrsgrader, Longitude, Limited og Trailhawk.

Først ut til Norge er Limited-utgaven. Limited med premium-pakke er ventet å bli besteselgeren her hjemme.

Her får man blant annet Selec Terrain som tilpasser 4x4 systemet til underlaget, 8.4-tommers fullfarget berøringsskjerm, 7-tommers fullfarget konfiguerbar instrumentskjerm, nappa skinnseter, adaptive Cruiscontrol, parkeringsassistent, ryggekamera, filskiftevarsling, bremseassistent, blindsonevarsling, kollisjonsvarsling, ventilerte førerseter, oppvarmet ratt, stor stereo fra Alpine (9 høyttalere - 8’’ subwoofer), uconnect underholdningssystem, trådløs lading av telefon i armlene, todelt glasstak som kan åpnes og 18-toms alufelger - for å nevne noe.

Kommer du ikke fram med denne - da må du kjøpe helikopter

Skal selge 400 biler

Men hvis man klarer seg med litt mer beskjedent utstyrsnivå enn dette, starter Longitude-utgaven på 499.000 kroner. 

Den norske importøren har ambisjoner om å selge 400 Cherokee i 2014. Før bilen er lansert i Norge, skal de ha inne ordrer på over 100 biler. 

Storebror Grand Cherokee - de beste endringene ser du ikke

Nye Cherokee plasserer seg midt blant familie-SUVene på det norske markedet. Startprisen er på 499.000 kroner.
Nye Cherokee plasserer seg midt blant familie-SUVene på det norske markedet. Startprisen er på 499.000 kroner.

 

Denne var faktisk verdens raskeste SUV