Den legendariske boksersekseren i Porsche kan nå bli
erstattet med en firesylindret variant. Det er i og for seg en gammel nyhet.
Den legendariske boksersekseren i Porsche kan nå bli erstattet med en firesylindret variant. Det er i og for seg en gammel nyhet.

Dette har vi ikke sett siden 1976

En gammel nyhet blir som ny! 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

For mange Porsche-entusiaster er ikke det første vårtegnet hverken når gjøken galer eller når den første hestehoven titter opp i en skitten grøftekant.

Nei, her må vårtegnet naturligvis ha noe med bil å gjøre. Og det er når man hører den vakre, litt hese og raspende lyden av en luftavkjølt sekssylindret Porschemotor fra en 911 som er ute på sin første luftetur i kald og klar vårluft. Den lyden er særpreget!

Lyden av vår!
Lyden av vår!


Fire sylindre

Nå kan det bli en saga blott. Porsche kommer nemlig med en helt ny motorserie. Med fire sylindere i bokser-konfigurasjon. Og den kan godt finne veien inn i stussen også på kommende 911-er.

Les vår test av ny Porsche 911 Targa her

Porsche har på mange måter liksom blitt synonymt med nettopp sekssylindrede boksermotorer. Litt rart egentlig. For det er langt fra Porschemotor-sannheten.

Legendariske Porsche 356 hadde firesylindret boksermotor med sterke aner fra VW. Da 911 ble lansert,  kom det etter hvert en billigere versjon - 912, med firesylindret boksermotor, og når den forsvant så dukket 914 opp - også den med boksermotor, fire sylindere og tydelig DNA fra VW.

Porsche 914 fra 1976 var den siste Porschen med firesylindret
boksermotor.
Porsche 914 fra 1976 var den siste Porschen med firesylindret boksermotor.

Viderefører gamle tradisjoner

Slik sett er det gamle tradisjoner Porsche nå viderefører, selv om vi altså ikke har sett denne typen motorisering siden 914 forsvant i 1976.

I følge ryktene er det snakk om tre motorer. En 1,6-liter med 210 hestekrefter, neste er en 2-liter som byr på 286 hestekrefter, mens den største skal være en 2,5-liter som byr på hele 360 hestekrefter. Selvfølgelig har alle disse det siste innen både turbo- og innsprøytingsteknologi.

De samme ryktene sier også at den minste motoren på 1,6-liter skal være "lagt på is". Den var egentlig tiltenkt en ny, mindre sporstbil (utviklet sammen med VW slik som Porsche 914). Men slik vi forstår det er disse planene nå kansellert.


Kommer i Cayman og Boxster først

Så planen  er å lansere de to nye motorene i neste generasjon Porsche Cayman og Boxster.

Det kan også være at disse motorene kan dukke opp i både Cayenne og den nye, mindre Macan - da trolig i en hybrid konfigurasjon.
Helt til slutt - og dette er nok Porsche selv litt redde for, etter lange tradisjoner med boksersekseren - i nettopp 911.

Tøffere krav til utslipp og dermed forbruk er nok hovedgrunnen til at Porsche jobber seg "bakover i tid", med framtidens sportsbilmotorer.



 

Ny og gammel. Man kan nesten si at Porsche er i ferd med å
bli innhentet av sin egen fortid - i miljøets tegn.
Ny og gammel. Man kan nesten si at Porsche er i ferd med å bli innhentet av sin egen fortid - i miljøets tegn.